Természetesen! Íme egy egyedi változat a "4 keréken" kifejezésre: "Négy kerekű járgányon"

Évek, sőt évtizedek óta a Volvo a legbiztonságosabb márkaként van számon tartva, erre pedig az egykoron svéd tulajdonban levő gyártó kimondottan büszke, és nem is akarja elveszíteni ezen titulusát. Éppen ezért újabb biztonsági megoldásokat fejleszt ki, most éppen visszatértek a gyökerekhez, és újragondolták a biztonsági övet.
Az ötlet abban rejlik, hogy az öv szenzorokon keresztül figyeli a becsapódás iránya és a sebesség mellett azt is, hogy milyen magas és milyen nehéz az utas, továbbá, hogy milyen testhelyzetben ül. A szenzorok adatai alapján balesetkor az autó pillanatok alatt beállítja, hogy éppen mennyire kell befeszíteni az övet.
A gyakorlatban a következőképpen működik a rendszer: egy kisebb testalkatú utas esetén, ha baleset történik, a biztonsági öv erőssége csökken, így elkerülhető, hogy az öv túlzottan nyomja a bordákat. Ezzel szemben, ha egy nagyobb testalkatú utas van jelen, komolyabb ütközés esetén a rendszer lehetővé teszi a nagyobb terhelés alkalmazását, így az öv szorosabbra feszül. Ez segít megelőzni, hogy az utas a műszerfalnak vagy az előtte ülőnek ütközzön, illetve hogy a légzsákra a baleset pillanatában érkezzen rá. Érdemes megemlíteni, hogy a Volvo innovatív megoldása a várandós nők számára is különösen fontos, mivel a rendszer figyelembe veszi ezt a speciális helyzetet is.
A jelenlegi biztonságiövrendszerek általában egy előre meghatározott feszítési módot alkalmaznak, míg a Volvo innovatív megoldása tizenegy különböző terhelési beállítást nyújt. Ezen felül a vállalat ígérete szerint a jövőben, frissítések révén tovább fogják tökéletesíteni a rendszert. Érdemes megemlíteni, hogy ezt a fejlesztést 80 ezer valós baleset elemzésével alapozta meg a cég.
Az új biztonsági öv debütálása a Volvo EX60 modellben várható, amelynek piaci bevezetése a közeljövőben esedékes. Hogy mennyire lesz hatékony a rendszer valós körülmények között, azt majd csak az idő fogja megmutatni.
Nem kétséges, hogy az autó legmeghatározóbb biztonsági eleme az öv. Bár sokan talán már unalomig ismételt közhelynek tartják, a valóság az, hogy az életünket mentheti meg. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy soha ne hagyjuk figyelmen kívül a használatát, hiszen a balesetek sajnos bármikor, bárkivel megtörténhetnek, akár a mi felelősségünk nélkül is.
Az autóban a biztonsági öv bekötése nem csupán egy figyelmeztető jelzés elkerüléséről szól, hanem a saját életünk és egészségünk megóvásáról. Sokszor hallani olyan esetekről, amelyek rávilágítanak, mennyire kiszámíthatatlan a közlekedés. Például Marosvásárhely környékén történt egy baleset, ahol valaki csak a közeli boltba indult el, és úgy gondolta, hogy 100 méterre nem szükséges bekötnie az övet. Éppen abban a pillanatban, amikor a kanyarhoz érkezett, az autó megcsúszott, és az illető nekiment egy oszlopnak. Az ütközés következményei súlyosak voltak: mivel nem volt bekötve, a fejével áttörte a szélvédőt, míg a keze a műszerfalnak ütközött, ami miatt eltörött, és sürgős műtétre szorult. A táv rövid volt, a sebesség alacsony, de a baleset mégis bekövetkezett, bizonyítva, hogy a biztonsági öv mindig életet menthet.
A biztonsági öv tehát elengedhetetlen. Ugyanakkor a nyári hőségben való vezetés közben azt sem szabad elfelejteni, hogy a meleg kimondottan fárasztó hatással van az emberekre, legyünk körültekintők, figyeljünk oda a többi úthasználóra, illetve, ha észleljük magunkon a fáradtság jeleit, álljunk meg, pihenjünk, aludjunk egy kicsit. Mert sokkal fontosabb megérkezni épségben! Ez az, ami számít, a pihenő nem elvesztegetett idő!
Szintén nyáron többször lehet látni, hogy az anyósülésen utazó személy felteszi a lábát a műszerfalra, és talán bele sem gondol abba, hogy ez mennyire veszélyes. Egy baleset esetén, ha betörik a szélvédő, a szilánkok nagyon csúnya sérüléseket okozhatnak. Másrészt még sokkal nagyobb problémát idézhet elő, ha a baleset következtében kinyílik a légzsák, hiszen annak a kinyílási sebessége 300 km/h. Ezzel a sebeséggel nyíló "lufi" találja el egyből, mindenféle lassulás nélkül az illető lábát, aki azt a műszerfal tetején tartja, és akkor még nem is beszéltünk a műanyagról, ami a műszerfal része, hiszen az is széttörik a robbanás következtében. Rengeteg ijesztő képet lehet találni az interneten, amelyek azt mutatják, hogy miként roncsolódik az ember végtagja egy ilyen esetben. Ez pedig nemcsak elrettentés, hanem valóság. Tehát bármennyire is kényelmes, az anyósülésen utazó nem szabad felrakja a lábát a műszerfalra, ahogyan a hátul utazó sem az előtte levő ülésekre, hiszen az újabb kocsikban már az ülésekben is van légzsák. Azt is mindenképpen ki kell emelni, hogy a légzsák nem egy rossz dolog, sőt életeket menthet, viszont nem érdemes kísérteni a sorsot, valamint a légzsák nyújtotta biztonság csak akkor számít igazán, ha használjuk a biztonsági övet is!
A nyári kirándulások során érdemes néhány fontos részletre figyelmet fordítani. Először is, érdemes számolni azzal, hogy a forgalmas turisztikai helyszínek felé sokan indulnak, ami dugókat eredményezhet. Ezt figyelembe véve fontos, hogy ne hagyjuk az üzemanyagot az utolsó pillanatra, különösen, mert a légkondicionáló használata miatt az autók fogyasztása nőhet.
Ne várjuk meg, míg a piros lámpa figyelmeztet, hogy megálljunk! Amikor a jelző már a negyedhez közelít, érdemes megállni és utántölteni, mert előbb vagy utóbb biztosan szükség lesz rá. A nagy melegben gyakori, hogy az autók hűtővize felforr. Ilyenkor soha ne kapkodjunk, ne nyissuk ki azonnal a tartályt! Várjunk, amíg a folyadék valamennyire lehűl, mert különben komoly sérüléseket szenvedhetünk el a forráspont közeli víztől, ami veszélyes lehet.
Fontos, hogy mindig legyen nálunk desztillált víz a hűtővíz utántöltéséhez. De ne csak az autó ellátására gondoljunk: érdemes magunknak is hozni elegendő folyadékot. Ez különösen hasznos lehet, ha a közlekedési dugók miatt váratlanul megnő a menetidő, hiszen a hidratáltságunk megőrzése mindig elsődleges szempont.
Fontos megjegyezni, hogy amikor a motor leáll, érdemes kerülni a klíma használatát, mivel ez gyorsan kimerítheti az akkumulátort. Ezen kívül, nem utolsósorban, érdemes megfontolni a biztosítás megkötését az esetleges autós meghibásodásokra. Számos biztosítótársaság kínál olyan lehetőségeket, amelyek keretében vontatóautóval szállítják el járművünket az első szervizbe. Bár ez a biztosítás nem terjed ki a javítás költségeire, egy ismeretlen helyszínen nagy segítséget nyújthat, ha valaki elér bennünket, és elviszi az autót, valamint ajánl egy megbízható szervizt, ahol a problémát meg tudják oldani.
Természetesen indulás előtt is érdemes átvizsgáltatni az autót, de egy hosszú út alkalmával felmerülhetnek előre nem látható hibák is!
Egyre inkább a múlt felé haladunk, és a búcsú elkerülhetetlenül fájdalmas érzéseket ébreszt bennünk. A Focus RS, amely a csúcstechnológia és teljesítmény megtestesítője volt, már nem készül tovább. Ráadásul a közelmúltban a Ford hivatalosan is bejelentette, hogy a Focus ST modell sem lesz már elérhető a vásárlók számára.
A Ford Focus ST remek választás volt mindazoknak, akik egy szórakoztató és praktikus "hot hatch"-t kerestek a mindennapokhoz, de nem kívánták, vagy nem tudták megengedni maguknak a Focus RS magasabb árcéduláját. Ráadásul az RS verzió teljesítménye a hétköznapi használatra már túlzásnak számított.
A Focus ST rendeléseinek felfüggesztése a Ford gyártási kapacitásának betelítése miatt történt, amely a modell gyártásának közelgő leállításával áll összefüggésben. Finn Thomasen, a Ford európai kommunikációs menedzsere a motor1.com-nak elmondta, hogy jelenleg nem fogadnak új megrendeléseket. Ugyanakkor megnyugtató hír, hogy Európában még néhány kereskedés kínálatában találhatóak Focus ST modellek, így a potenciális vásárlók számára érdemes alaposan körülnézni. Azonban érdemes sietni, hiszen valószínű, hogy sokan szeretnének még egy utolsó példányt beszerezni. Amint a meglévő készlet elfogy, a jövőben már csak a használtpiac marad opcióként.
A korszak vége nem csupán az RS és ST Focus modellekre vonatkozik, hanem a hagyományos változatra is. A Ford Focus minden egyes verziójának gyártása idén novemberben megszűnik, ezzel végleg búcsút intve egy ikonikus autósorozatnak.