A négy kerék, mint az élet stabil alapja, mindig előre visz minket az úton. Ezek a fémes barátok segítenek felfedezni a világot, kalandokra csábítanak, és új élményekkel gazdagítanak bennünket. Legyen szó egy csendes falusi útról vagy egy nyüzsgő városi k


Furcsa. Ez az első szó, ami eszünkbe juthat, joggal, amikor ránézünk a frissen leleplezett Jaguar Type 00-ra, ami kiejtve a Type Zero Zero nevet viseli. Ez a brit márka következő nagy dobása lehet, ami egyben azt is előrevetíti, hogy mire lehet számítani tőle a jövőben.

A Jaguar nemrégiben mindent feltett egy lapra, teljesen leállította a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autói gyártását, azokat csak raktárkészletről árulta és árulja jelenleg is. A brit gyártó célja az, hogy 2025-től teljesen átálljon az elektromos autók gyártására, és csak villanyautók legyenek a palettáján. Ezzel egy időben pedig megváltoztatta a márka arculatát is. Ez a változás a Type 00-val kezdődik, amely már jövőben ott lehet a kereskedésekben. De 2026-ban érkezni fog egy elektromos SUV, és a tervek szerint 2029-ig egy harmadik modellt is piacra fognak dobni, értelemszerűen azt is tisztán villanymeghajtással.

A jövőbeli Type 00 kereskedésekbe kerülésével kapcsolatban már korábban is napvilágra kerültek titkosított képek, amelyek alapján sejthető volt, hogy a modell coupészerű formavilággal fog rendelkezni. Azonban számos részlet továbbra is rejtély maradt. Érdekes, hogy a végleges koncepcióautó és a korábbi képeken látható modell között több szembetűnő eltérés is felfedezhető. Például a régi képek egy négyajtós változatra utalnak, míg a hivatalosan bemutatott koncepció két elegáns pillangóajtót kapott, ami csupán egy a sok figyelemfelkeltő elem közül. A dizájnban megjelennek a széles sárvédőívek, a lenyűgöző 23 colos felnik, a hosszú motorháztető, valamint a teljesen zárt hátsó szélvédő, mindezek egyedi karaktert kölcsönöznek az autónak. Továbbá, a koncepciónak számos izgalmas részlete is akad, mint például a nyitható hűtőlamellák, a rácsozott hátsó rész, valamint az első kerék mögött elhelyezett, rézből készült idom, amelyből egy kamera bukkan elő. Ezek az innovatív megoldások új dimenziót adnak a Type 00 megjelenésének és funkcionalitásának.

A Jaguar, saját állítása szerint, a "Copy Nothing" (azaz: semmit se másolj) elvét követve alkotta meg a Type 00-t. Ha alaposan szemügyre vesszük a képeket, kétségtelen, hogy ennek a modellnek egyetlen részlete sem hasonlítható össze más gyártók autóival. Így valóban megállapítható, hogy a Jaguar nem másolt, sőt, lehet, hogy olyan egyedülálló megoldásokat alkalmazott, amelyeket eddig senki sem észlelt. A Type 00 elnevezés is gazdag jelentésekkel bír: a "Type" szó emlékeztet a legendás modellekre, mint az E-Type vagy a D-Type. A két nulla közül az egyik a zéró emisszióra utal, jelezve, hogy egy elektromos járműről van szó, míg a második arra figyelmeztet, hogy ez a modell a márka megújult jövőjének első lépése.

A koncepció Type 00-t két színben mutatták be: Miami Pink és London Blue. Előbbi a gyártó elmondása szerint a sárgaréz öregedése során kialakuló színre emlékeztet, míg utóbbi a '60-as évek Jaguarjainak opálos ezüstkék színét próbálja idézni.

Az autó belső terében a külsőhöz hasonlóan a letisztult designra helyezték a hangsúlyt, ám itt is felbukkan néhány szokatlan megoldás. Például a belső teret egy lenyűgöző, 3,2 méter hosszú rézidom osztja két részre, amelyre gyapjúborítást húztak, hasonlóan az ülésekhez. A Jaguartól és általában a prémium autóktól szokatlan, hogy bőr helyett textilt alkalmaznak, de egy ilyen különleges belső térben ez biztosan nem fogja elriasztani a vásárlókat. A műszerfalon is megjelenik a kettéosztottság, hiszen itt két hatalmas kijelző található, amelyek gombnyomásra eltűnnek, ha éppen nincs szükség rájuk. A Type 00 a középen átívelő rézidom miatt csupán négyüléses kivitelben érhető el, de ez a luxusautók világában nem számít meglepőnek.

A Jaguar Electric Architecture, röviden JEA, szolgál alapjául a típusnak, amely egy teljesen új fejlesztés, és ahogy a neve is sugallja, kifejezetten elektromos járművek számára készült. A Type 00 specifikációival kapcsolatban a gyártó nem osztott meg túl sok részletet, csupán annyit árult el, hogy a WLTP tesztelési ciklus szerint várhatóan 770 kilométeres hatótávval rendelkezik. A töltés sebessége is figyelemre méltó, hiszen a Jaguar tájékoztatása szerint mindössze 15 perc alatt elérhetjük a 321 kilométeres hatótávhoz szükséges energia mennyiséget - természetesen ez a töltőoszlop kapacitásától is függ. A modell teljesítményével kapcsolatban a koncepció bemutatásakor nem nyújtottak konkrét számadatokat, de egy korábbi gyártói nyilatkozat alapján legalább 575 lóerős teljesítményre számíthatunk.

Az elektromos autóival a Jaguar újra szeretné pozicionálni magát a márkák között, és innentől nem a BMW-nek vagy a Mercedes-Benznek szeretne konkurenciát állítani, hanem a Bentley-nek és a Rolls Royce-nak. És bár valóban jól sikerült a gyártó első elektromos autójának koncepciója, hiába furcsa, még így is kívánatos, de azért nehéz lesz elérni, hogy a Jaguar olyan presztízst építsen fel, mint ami a Bentley vagy főként a Rolls Royce köré kiépült az elmúlt évtizedekben. Alighanem minőségben és megjelenésben szeretne a cég elérni arra a szintre, és első körben a vásárlókat az alacsonyabb árakkal akarja átcsábítani, már a két említett márkához képest alacsonyabb árral. Ha pedig már a piszkos anyagiaknál tartunk, akkor a Jaguar egy korábbi közleménye szerint a

Type 00 ára 100 ezer angol font körül fog indulni, ami természetesen nagyon sok pénz, de a Bentley-hez vagy a Rolls Royce-hoz képest egyenesen barátinak mondható ez az árcédula. Ki kell emelni azt is, hogy amit a képeken látunk, az egyelőre csak egy koncepcióváltozat, a végleges kivitelt a gyártó a jövő év folyamán fogja bemutatni.

A közelmúltban kiszivárgott a közösségi médiába egy e-mail, amelyet állítólag He Zhiqi, a BYD alelnöke írt a beszállítóknak, amiben 10%-os árcsökkentésre kérte a szerződött vállalatokat. Azóta az is kiderült, hogy az e-mail valóban hiteles, ténylegesen a BYD-tól származik. Azt nem tudni, hogy ténylegesen az alelnök írta-e, de ez nem is lényeges, sokkal fontosabb az üzenet szövege.

Az e-mailben az szerepel, hogy annak érdekében, hogy a BYD növelni tudja a személyautói versenyképességét, az egész beszállítói lánc közös munkájára van szükség, mert csak így lehet lefaragni az árakat, vagyis még inkább csökkenteni őket.

Az árak csökkentése különösen Kínában kiemelkedő jelentőséggel bír, ahol a piac rendkívül zsúfolt és versenyképes. Itt óriási árverseny zajlik, azonban a nyugati országokban is a kedvező ár-érték arányukkal próbálnak betörni a távol-keleti márkák, például a BYD. Nem meglepő, hogy Európában és az Egyesült Államokban is a megfizethető árra helyezik a hangsúlyt, mivel ez a legfőbb vonzerő a vásárlók számára. A Kínából érkező autók jelenlegi helyzetükben nem mindig kínálnak olyan biztonságot, mint a hagyományos gyártók modelljei, és gyakran szenvednek számos szoftveres és mechanikai problémától is. Mindazonáltal el kell ismerni, hogy a kínai gyártók, különösen a BYD, jelentős fejlődésen mentek keresztül azóta, hogy megkezdték működésüket, ami nem is olyan régen volt.

Visszatérve az e-mail tartalmára, világosan kirajzolódik, hogy a BYD miként törekszik a költségei minimalizálására, és valószínű, hogy más kínai gyártók is hasonló stratégiát követnek. Az e-mail hitelességét maga a gyártó is megerősítette; a New York Timesnak adott nyilatkozatában kiemelte, hogy az éves alkudozás a beszállítókkal az autóipar normális gyakorlata. Ebből adódóan a BYD is rendszeresen kitűz árcsökkentési célokat a partnereivel szemben, ám ezek a célok nem kötelező érvényűek, és csak a felek közötti megállapodás kérdése.

Szeretnénk megtudni, hogy mennyire érdemes alkudozni a kínai állam tulajdonában lévő vállalatokkal. Emellett aggaszt minket, hogy az árcsökkentés következményeként mi fog történni a beszállító cégeknél dolgozó munkavállalókkal. Szinte biztosak vagyunk abban, hogy eddig sem voltak éppen ideális munkakörülményeik.

Related posts