Egy különleges mérföldkőhöz érkezett a kultfilm, amely most ünnepli 45. születésnapját – egy alkotás, amelynek sikerét kezdetben senki sem jósolta meg. Az idő múlásával azonban a film nemcsak hogy megvetette a lábát a filmes világban, hanem kultikus státu


Aztán a Péntek 13. egész franchise-á nőtte ki magát, és a popkultúrát is átszőtte.

Emlékszel arra a felejthetetlen pillanatra Wes Craven 1996-os klasszikus horrorfilmjében, a Sikolyban, amikor Ghostface a telefonon faggatja a Casey-t megformáló Drew Barrymore-t arról, ki a gyilkos a Péntek 13-ban? A lány határozottan állítja, hogy Jason az, ami végül tragikus következményekkel jár, hiszen ez a válasz Steve életébe kerül. De Casey nem az egyetlen, aki ebbe a csapdába esett. A Péntek 13 franchise valóban a híres hokimaszkos Jason Voorhees körül forog, aki filmtől függően mindig újabb és újabb áldozatokra vadászik machetével és különféle szúró-vágó eszközeivel. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az 1980. május 9-én bemutatott első résznek egészen más volt a koncepciója, és nemcsak a Péntek 13-sorozatban játszik kulcsszerepet, hanem a slasher, vagyis a tinédzserhorror műfajának is alapkövévé vált.

Anélkül, hogy most részletesen belemennék, meg kell jegyezni, hogy a slasher az a horror alműfaj, amiben egy rém fiatalok egy csoportját gyilkolja le módszeresen. Bár horrorfilmről beszélünk, ez egy kifejezetten konzervív szubzsáner, hiszen mindig azok lesznek az áldozatok, akik valamiféle "kihágást" követnek el, például alkoholt vagy kábítószert fogyasztanak, meztelenkednek mások előtt, mi több, úgy szexelnek, hogy még nem is házasok. Szóval

A horror műfajának alapköveit John Carpenter 1978-as kultikus alkotása, a Halloween rakta le, melyet két évvel később a Péntek 13. című film továbbgondolt és új dimenziókkal gazdagított.

A film mindössze 600 ezer dollárból készült el, mindössze néhány hét leforgása alatt, és világszerte 70 millió dolláros bevételt generált. Ekkora sikerre senki sem számított, sem a producerek, sem pedig a rendező, Sean S. Cunningham.

A csapat addig is együtt maradt, és legalább jól érezték magukat – ez volt a lényeg számukra, de végül a horror egyik ikonikus franchise-á vált a dologból. Cunningham és csapata két évvel korábban, 1978-ban egy alacsony költségvetésű, de mégis sikeres vígjátékot készített Manny's Orphans címmel, és abban bíztak, hogy ebből filmsorozat születhet. Mialatt a zöld lámpára várakoztak, összedobták a Péntek 13-at, és végül ebből lett a filmsorozat, ami örökre megváltoztatta a horror műfaját.

Az alkotók kezdetben nem éreztek késztetést arra, hogy valami igazán újat alkossanak, mégis a megszokott klisék közé olyan elemek is becsúsztak, amelyek végül minden későbbi slasher film alapköveivé váltak. Ilyen például a zárt tér, amely esetünkben a legendássá vált Kristály-tavi tábor (Camp Crystal Lake). Itt egy csapat tábori felügyelő sürög-forog, éppen a gyerekek érkezésére készülődve:

A tábor nem csupán azért bír jelentőséggel, mert egy itt zajló esemény vált a gyilkosságsorozat kiváltó okává, hanem mert elzárva áll a civilizációtól, így a benne zajló történések teljesen sajátos, elszigetelt atmoszférát teremtenek.

A Péntek 13. ifjúsági tábor egy alternatív valóság, amely merőben eltér az otthoni, városi élettől, de nem feltétlenül szabadabb, inkább csak laza hangulatú. Ebben a világban az élet formája a "hülyéskedés", a "marháskodás", a "baromkodás" – játék a bűnnel, a problémákkal, a szerencsétlenségekkel, a váratlan eseményekkel és a végső rémülettel. Az egyik fiú fuldoklást színlel, hogy a lányok szájon át próbálják meg menteni. Ez a valóság mintegy gúnyolja az életet, és a fiatalok nem tudják felfogni, hogy létezik olyan, ami nem csupán játék.

Az első Péntek 13. különlegessége, hogy a végén kiderül, hogy a kegyetlen és fantáziadús gyilkos nem más, mint a gyászba beleőrült Pamela Voorhees (Betsy Palmer), akinek a fia, Jason évtizedekkel korábban belefulladt a Kristály-tóba a tábori felügyelők gondatlansága miatt. Ezért mészárol le mindenkit, aki a táborban ezt a tisztséget tölti be. A film réme tehát egy bosszúálló anya, ami több szempontból is kivételes: egyfelől a slasher gyilkosai általában férfiak, gondoljunk Freddy Kruegerre a Rémálom az Elm utcában filmekben, Michael Myers-re a Halloweenben vagy a Péntek 13 további részeiben öldöklő Jason Voorhees-re. De még a Sikoly első részében is férfiak rejtőznek Ghostface maszkja mögött. A nők szerepe ebben a műfajban inkább a túlélés, így lesz a legártatlanabb karakterből az úgynevezett "final girl", az utolsó lány, aki méltó arra, hogy végezzen a rémmel. A Péntek 13-ban ő Alice (Adrienne King), aki nem vesz rész a táborban tomboló szabadosságban.

"Végül mindig egy magányos leány áll szemben a rémmel. Nem egyenlők küzedelme, de nem is egy megfoghatatlan apparátussal való küzdelem, arcot nyert a gonosz, kés a késsel szemben, balta a balta ellen, az ősi küzdelem nem reménytelen. [...] A Péntek 13. végén már csak egy lány él az ifjúsági tábor népéből, s ekkor, az egyén előtt fedi fel a csoport számára láthatatlan arcát a gyilkos. A gyilkos vadsága szintjére felemelkedő, ajzott lány végül öl az életért, lefejezi a gyilkost."

Király Jenő írása nyomán: A film végén két nő összecsapása zajlik, és meglepő módon az egyikük, aki a gyilkos szerepét tölti be, egy anya. A slasherek műfaja gyakran kap kritikát, miszerint a férfiak nőgyűlöletüket élik ki benne, de a klasszikus Péntek 13. – amely immár negyvenöt éves – ékes példája annak, hogy ez a nézet nem állja meg a helyét. Az áldozatok köre vegyes; bár valóban találkozunk női karakterekkel, a férfiak is jelentős számban esnek áldozatul.

A Péntek 13-nak eredetileg nem volt szándékában folytatást készíteni, és a film befejezése sem azért marad nyugtalanító, hogy egy újabb rész alapjait rakja le – bár végül mégis ezt a szerepet tölti be. A slasher műfaj sajátos módon zavarja össze a boldog befejezéseket, és izgalmasan játszik a kérdéssel, hogy vajon a jó vagy a rossz végkifejlet után jelenik meg a stáblista. Király Jenő szavaival élve:

"A Péntek 13. hősnője megmenekült, csónak lebeg a tavon, kába álomban a megkönnyebbült leány, mélységek és magasságok ölén. Egyszerre foszló hulla bukkan fel, hogy lerántsa a mélybe. A jó vég rossz véggé változik és a rossz vég jó véggé: a hősnő a kórházi ágyon ébred sikoltva."

A Péntek 13. sorozat első epizódja egy sötét bosszútörténetet mesél el, amelyben egy anya, Pamela Voorhees gyilkol, mert elvették tőle gyermekét. A későbbi részekben a történet átalakul: a gyászoló fiú, Jason, feltámad, és zombi mivoltában kóborol, hogy revansot állítson édesanyja haláláért. Míg Pamela célpontjai a tábori felügyelők, Jason már az egész világra haragszik, és bárkivel végez, aki az útjába kerül. Ő a gyász megtestesítője, amelyet semmi sem képes megfékezni. A sorozatban eddig tizenkét film készült, Jason pedig már gyermekként is feltűnik az első részben, valamint az ötödik epizódban is, ahol a bosszú újra középpontba kerül – bár ezt sokáig titok övezi. Egy tizenharmadik rész már nagyon időszerű lenne, hogy tovább mélyítse ezt a rémisztő és izgalmas univerzumot.

Related posts