A jövő városi közlekedésének irányvonala vagy az autósok zsebére mért újabb teher? Budapest legújabb parkolási rendszere sok kérdést vet fel.
A főváros vezetése megint az autós üldözés pártjára állt - erre jutott a Fővárosi Közgyűlés parkolási díjtétel emelésére vonatkozó döntése nyomán a fővárosi Fidesz frakciója. Ami biztos: jelentős változások lesznek 2025. január 1-étől, illetve 2026 július 1-éről a budapesti parkolásban.
Amint arról korábban már beszámoltunk, 2026 nyaráról, a díjtételek megemelésével zárul le majd a fővárosi parkolási reform. Az átmeneti időszakban kell felkészülni a kapcsolódó infrastruktúra megteremtésére. Ezek közé tartozik a városhatáron kiépülő P+R hálózat kialakítása, a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerről történő leválás, a parkolóautomaták leszerelése, illetve - a tervek szerint - a mobilparkolás Budapest GO applikációba történő integrálása is.
a modern technológiai megoldások alkalmazása egyre inkább szükségessé válik a városi közlekedés hatékonyságának növelése érdekében. A közgyűlés résztvevői egyetértettek abban, hogy a mesterséges intelligencia és a rendszámfelismerő rendszerek integrálása nemcsak a parkolási problémák kezelésében, hanem a közlekedési szabályok betartatásában is jelentős előnyöket kínálhat. A jövőbeni lépésekről még nem született végleges döntés, de a kerületek között megfogalmazódott az igény a technológia fokozatos bevezetésére, amely a közlekedés biztonságát és a városi életminőséget is javíthatja.
A pártok egyetértenek abban, hogy a kerületi önkormányzatoknak érdemes lenne mentesülniük a parkolóautomaták üzemeltetésével járó kötelezettségektől. Ez a lépés lehetőséget adna számukra, hogy jelentős költségmegtakarítást érjenek el, hiszen a szoftverfrissítések, a készpénz kezelésének megszüntetése, valamint a telepítési és javítási feladatok elhagyása mind hozzájárulhat a kiadások csökkentéséhez. Azonban a készpénzes tranzakciók szerepe a jövő digitális parkolási rendszerében heves vitákat generál, és a felek eltérő véleményen vannak arról, hogy mennyire maradjon meg a készpénz mint fizetési lehetőség.
A Fidesz frakcióvezetője drámai díjemelésekről nyilatkozott legújabb videójában, miután a - saját szavaival élve - "szivárványkoalíció" jelentős, átlagosan 30%-os, inflációt bőven meghaladó díjemelés mellett döntött. Szentkirályi Alexandra ezt az intézkedést az emberek pénzügyi megterhelésének minősítette.
Az új parkolási koncepciót bemutató Vitézy Dávid határozottan a parkolási maffiával folytatott harcként értelmezte, hogy a zárószavazáson, amely magában foglalta a díjtételek emelését is, javaslatát a Fidesz képviselőin kívül mindenki támogatta.
Az új rendszer bevezetése során számos kísérő kérdés merült fel. Az egyik központi téma a készpénzhasználat fenntartása volt. Míg a Fidesz több képviselője a személyi szabadságjogok sérelmeként említette a készpénzes tranzakciók eltűnését, Böröcz László, I. kerület polgármestere emlékeztetett arra, hogy már öt éve nem kötelező készpénzt is elfogadó automatákat üzemeltetni. A fővárosi lakosok körülbelül 80-90%-a már mobiltelefonon intézi a parkolást. Ráadásul azok is, akik nem rendelkeznek mobil internettel, egyszerű sms küldésével könnyedén parkolhatnak.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz frakcióvezetője szerint a budapestieknek meg kell hagyni a szabadságát arra, hogy eldönthessék, milyen módon szeretnék megfizetni a kötelező díjtételeket.
Sok ember, életkorából adódóan, nem él az okostelefonok adta lehetőségekkel, és soha nem próbálta ki az applikáción keresztüli parkolási lehetőséget, sőt az SMS-es parkolás gondolata is ismeretlen számára. Határozottan hisszük, hogy a politikának nem feladata, hogy mások nevében döntsön arról, miként kívánják teljesíteni a kötelező díjfizetést. Az embereknek joguk van választani a számukra legkényelmesebb és legmegfelelőbb megoldást.
- közölte lapunkkal Szentkirályi Alexandra, hozzátéve, hogy a készpénzfizetés egy stabil, biztos megoldás. Szolgáltatói üzemzavar esetén, ha lemerül az ember telefonja, vagy bármilyen egyéb technikai gond adódik az érmével fizetés az egyetlen járható út.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője abszurdnak nevezte, hogy egy digitalizációra törekvő rendszer keretein belül azoknak kellene többet fizetniük kényelmi díj címén, akiknek az eszközhasználatától a költséghatékonyabb üzemeltetés várható. Éppen ezért ezt a terhet eltávolították a koncepcióból. A felkészülési időszak során kulcsfontosságú feladat lesz, hogy a kerületek közös bírságolási adatbázist alakítsanak ki, mivel ez elengedhetetlen feltétele a késleltetett fizetési rendszer bevezetésének – hasonlóan ahhoz, ahogyan különböző kereskedelmi egységekben az adott napra még megváltott autópálya-matrica is elérhető. Ezen kívül szükség van egy központi adatbázisra is a lakossági parkolási kedvezmények nyilvántartására. Az automatizálás hiánya lehetővé teszi a dinamikus díjszabás alkalmazását, ami azt jelenti, hogy az egyes városrészek parkolási tarifái a kereslet változásával, azaz a parkolóhelyek iránti igény növekedésével vagy csökkenésével egy napon belül rugalmasan módosíthatók.
A BKK bérlettulajdonosok számára a parkolási díjak terén 25%-os kedvezmény áll rendelkezésre, ha autót használnak. Érdekesség, hogy a budapesti lakosság 60%-a nem autóval közlekedik a fővárosban, ami miatt Vitézy Dávid meglepetten tapasztalta, hogy a Fidesz a vitában az autóhasználat hiányát a szociális megfosztottság, vagyis a szegénység kontextusában értelmezte.
Nem lesz attól több nélkülöző a városban, ha kevesebben autóznak
- hívta fel a figyelmet. Az agglomerációból munkába ingázók közlekedésének hatékony biztosítása érdekében a Podmaniczky Mozgalom nem a közúti forgalom tehermentesítésére, hanem a kötöttpályás közlekedési lehetőségek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. Fontos megjegyezni, hogy ez nem a főváros, hanem a közlekedési minisztérium hatáskörébe tartozik.
Az agglomerációban a P+R parkolók rendszerének kiépítése már jó néhány éve elkezdődött, és noha ezek a létesítmények valóban hozzájárulhatnak a Budapestre ingázók közlekedésének javításához, Lázár János miniszter a fővárost érintő fejlesztési projektek listájáról eltávolította ezt a javaslatot.
Szentkirályi Alexandra véleménye szerint a parkolási rendszer alapvetően két funkciót lát el: egyrészt szolgáltatásként működik, másrészt pedig a forgalom szabályozásának eszközeként is funkcionál.
A közterület használati díjának megfizetése valójában a parkolás során történik. Az 1970-es évek óta folyamatosan terjed a fizetős parkolás, amely elsőként a nyugat-európai nagyvárosokban jelent meg, majd fokozatosan eljutott hazánkba is. Mivel az autósok nem kapnak konkrét szolgáltatást a parkolási díj ellenében, a fizetős parkolás mára elsősorban forgalomszabályozási eszközként funkcionál.
A Fidesz álláspontjától függetlenül a városvezetés magáévá tette az új parkolási koncepciót, így növekedhetnek a parkolási díjtételek, 2026-tól pedig eltűnhetnek a parkolóautomaták is a budapesti közterületekről, s velük a fizetési komplikációk, illetve a sokat emlegetett parkolási maffia is.