Azahriah úgy döntött, hogy elég volt a megfelelési kényszerekből, és bátran megmondja a véleményét – még Majkának is odaszól, ha úgy érzi, hogy szükséges.


Két új albummal robbant be Azahriah a zenei színtérre, és ezúttal nemcsak szórakoztatni kíván, hanem mélyebb, kritikai hangot is megüt a körülötte zajló világról. Az új dalokban egy érettebb, véleményét bátran vállaló fiatal művész tűnik fel, aki tudatosan igyekszik eltávolodni a megfelelési kényszertől és a közösségi média zűrzavartól. Közben azonban egyfajta feszültséget érez, mintha a végső határ már a láthatáron lenne.

"Teljes szívvel és örömmel vállalom a siker minden árnyoldalát, hiszen ez az, amit mindig is szerettem volna elérni, és végre sikerült" – osztotta meg Azahriah legújabb YouTube-videójában, aki nap mint nap hálát ad a megvalósult álmaiért. Az ilyen szintű siker nem csupán örömöt hoz, hanem számos kihívással is jár: nem csupán az emberek ismerik fel őt mindenütt, hanem a véleményük is gyakran céltáblává válik, különösen a médiában és a közösségi platformokon. Azahriah szavait sokszor félreértelmezik, kiragadják a kontextusából, vagy teljesen új történeteket szőnek köréjük.

Azahriah azonban a nap végén zenész (is), aki nemcsak Instagram-bejegyzéseivel vagy interjús megszólalásaival, hanem dalaival is üzenetet közvetít. Ráadásul, ahogy múlnak az évek, egyre aktuálisabb témákat boncolgat szerzeményeiben, pályafutása nemcsak zenei stílusában, de dalszövegeiben is látványos ívet ír le.

Kezdetben a dalai mély érzelmekkel és személyes élményekkel voltak átszőve, amelyek igazi lelki utazásra invitálták a hallgatókat. Ahogy telt az idő, a művész egy merészebb irányba fordult, és provokatív, kísérletező lírával kezdett kísérletezni. Napjainkban pedig már egy sokkal tudatosabb megközelítést választ, amelyben a szövegek mélysége és tartalma még inkább reflektál a körülötte zajló világra.

A legújabb dalai már nemcsak a témáikban, hanem a nyelvezetük gazdagságában, a vizuális elemekben és a társadalmi érzékenységükben is jelentős fejlődésen estek át. Olyan aktuálisak, mint még soha, tükrözve a mai világ kihívásait és érzéseit.

Azahriah nem csupán egy, hanem egyenesen két albummal örvendeztette meg rajongóit a közelmúltban. Ezen kívül, 2025. október 17-én, szinte egy évnyi szünet után, újra színpadra lépett az MVM Dome-ban, ahol egy önálló koncerttel kápráztatta el közönségét. De nem állt meg itt: a következő két napon, 18-án és 19-én is folytatta a bulit az ország legnagyobb beltéri helyszínén, így összesen három varázslatos estét varázsolt a rajongóknak.

A zenész az utolsó hetekben néhány új dallal örvendeztette meg a közönséget a koncert előtt, de az új album(ok) létezése még homályban maradt. Igaz, már lehetett érezni, hogy valami készül a háttérben, főleg egy rejtélyes Instagram-sztorira gondolva, ahol az "album" kifejezés is felbukkant. Ez a kis utalás sokakban felkeltette a kíváncsiságot, és izgalommal töltötte el a rajongókat.

A pénteki koncert végén bemutatkozott a Skatulya II., amely 11 dalt tartalmaz és összesen 28 perc hosszú. A szombati koncert után pedig elérhetővé vált Aziverzum, ami 10 dalt foglal magában és 31 percnyi zenei élményt kínál. Vasárnap este az albumok terén már nem volt újabb meglepetés, viszont az előadó, hosszú idő után, feltöltött egy új videót a paulstreet nevű YouTube-csatornájára. Ebben a videóban, bár korábban elkerülte a témát, most végre beszélt az Azahriah-projektről is.

A videóban megosztotta, hogy a mai napig nem tud ellenállni a kommentek böngészésének, és mindig rákattan, hogy végignézze a róla írt bejegyzéseket. Ebből kifolyólag döntött úgy, hogy letiltja a YouTube-videók alatti hozzászólásokat, így senki sem írhat véleményt a zenéi alá. Ennek célja, hogy...

Tartsd meg az alkotói folyamatod tisztaságát és egyediségét!

- Kérlek, formáld át a szöveget - mondta. Úgy fejtette ki, hogy az új albumok készítése során próbálta elkerülni azokat az elvárásokat és véleményeket, amelyek vele kapcsolatban megfogalmazódtak.

Akiknek a két évvel ezelőtti zeném elnyerte a tetszését, gyakran belelátnak abba, hogy mit is várhatnak tőlem. Ezek az elvárások kétségtelenül számítanak, hiszen nem szeretném figyelmen kívül hagyni, amit mondtok. Ugyanakkor, ha ezek a várakozások bármilyen módon befolyásolják a kreatív folyamatomat, az teljesen megölheti a zene készítésének természetes áramlását.

- magyarázta el választását, miután az új dalokhoz fűzött hozzászólásokban többen is kifejezték ellenérzéseiket a legújabb zeneszámokkal kapcsolatban.

Az előadó úgy gondolja, hogy a mások elvárása szerint készített dalok nem lennének túl realek, vagyis autentikusak. A videóban kiemelte, hogy a mostani zenék nem feltétlenül bangerek, vagyis bulizós számok, de őszintének és igazinak érzi azokat, és többé nem akarja, hogy kommentek befolyásolják az alkotói folyamatot.

Azahriah korai munkáiban az érzelmek széles spektrumát tapasztalhatjuk meg, ahol a szerelem, a csalódás és az önmegismerés áll a középpontban. Dalaiban a témák őszinték és nyersek, közvetlenek, miközben a sérülékenység is hangsúlyt kap. A dalszövegek szerkezete viszonylag egyszerű, de már ebben a korai szakaszban is világosan érződik, hogy egy fiatal művész áll előttünk, aki mindenféle álarc nélkül osztja meg belső világát és érzéseit.

Az elkövetkező évek során, ahogy a népszerűsége egyre csak nőtt, zenei stílusa és lírai világa is jelentős átalakuláson ment keresztül. 2022 és 2024 között a korábbi, személyes hangvétel fokozatosan átadta a helyét egy merészebb, szabadabb és sokszor provokatívabb megközelítésnek. Dalai között felbukkantak a hírnév, a bulizás, a szabadság, sőt a dekadencia tematikái is. Szövegeiben egyre inkább megjelentek a látványos képek, fiatalos szófordulatok és nyelvi játékok, melyek gyakran ironikus önreflexióval tarkították mondanivalóját. Ezek a művek már nem csupán a saját érzéseit tükrözték, hanem azt a világot is, amelyben élt – a gyorsan jövő sikert, a közösségi média hatását, a rivaldafény vonzását, valamint a fiatal generáció életérzését egyaránt megörökítve.

Ekkor már számos neves figura, köztük zenészek is megfogalmazták kritikáikat Azahriah munkásságával kapcsolatban. Sokan azt állítják, hogy dalai gyakran utalnak a drogok világára, a hedonizmusra és az önpusztító életvitelre. Ugyanakkor sokak szerint éppen ezek a témák adják meg a fiatal előadó hitelességét, és tükrözik a mai fiatalok valóságát.

Az utóbbi időkben egyre tudatosabban reflektált saját helyzetére, a hírnévvel járó felelősségre, és persze társadalmi kérdésekre is. A korábbi provokatív kijelentéseket sokszor felváltotta egy árnyaltabb, mérlegelő hangnem. Nemcsak nyilatkozataiban, de dalaiban is megfigyelhető, hogy ma már nem a fiatalos lázadás hajtja, hanem többek között az is, hogy mit jelent 2025-ben Magyarországon ismert előadónak lenni. Az egyenes, egyszerű sorokat képszerűbb, többrétegű, metaforikus szövegekre cserélte, ezeket tág értelmezési mezőben érdemes nézni.

Az új dalszövegek gyakran nem klasszikus irodalmi értékű mondatok, idézetek vagy mély gondolatok, hanem inkább a közösségi média és az online világ nyelvezetét tükrözik, tele szlenggel. Olyan kontextusból kiragadott szövegmorzsák, szállóigék és egyszerű, mégis az idősebb generáció számára nehezen érthető kifejezések. Ezek a szövegek egy Z generációs fiatal hangját adják vissza – aki a TikTok helyett inkább a YouTube-on nőtt fel. Azokat a kifejezéseket és utalásokat sokszor csak azok értik igazán, akik: 1. Napi szinten használják a közösségi médiát, és folyamatosan figyelemmel kísérik a trendeket. 2. Ismerik a meme kultúrát és a virális tartalmak nyelvét. 3. Szívesen részt vesznek online kihívásokban és interakciókban, így belső poénokat és utalásokat ismernek. 4. Nyitottak a fiatalabb generációk gondolkodásmódjára és kulturális referenciáira. 5. Érzékenyek a digitális világ gyors változásaira, és képesek alkalmazkodni a folyamatosan alakuló nyelvhasználathoz. Ezek a dalok tehát nem csupán zenei élményeket nyújtanak, hanem egy egész generáció szellemiségét, értékrendjét és kommunikációs stílusát is közvetítik.

Zűrzavaros gondolatáramok, amelyek gyakran nem tükrözik a koherenciát, mégis mély tudatossággal és komoly üzenetekkel telítettek. Ezek a szövegek olyan érzéseket és áramlásokat hordoznak, amelyek rávilágítanak a lényegre. Amikor hallgatjuk vagy olvassuk őket, sokszor azt tapasztaljuk, mintha ez a fiatal alkotó csupán előrántotta volna a telefonját, és azonnal rögzítette volna az eszébe ötlő gondolatokat, majd ezekből formált egy dalra való anyagot.

Ha félretesszük azokat a világosan kirajzolódó, mindkét albumon végigkísérő, nyíltan és szó szerint megfogalmazott témákat (mint az önreflexió, az útkeresés, a magány, az utazás, az újrakezdés és a jövőkép), felfedezhetjük, hogy talán a művész pályafutásának legmeghatározóbb alkotásait tette le az asztalra. A kritikák nem csupán metaforikus értelemben, hanem meglehetősen ironikus és merész kódolással is bírnak.

A deLfincity című számban Azahriah egy éles megjegyzést tesz Morionesra, a Z generációs zenészre, akit sokan azzal vádolnak, hogy stílusában és éneklésében egyaránt Azahriah nyomdokain jár. Tavaly az Indexnek adott interjújában Azahriah kifejtette, hogy nem érzi magát felelősnek mások összehasonlításaiért. A szövegben a Moriones legismertebb dalára, az EZ AZ ÁRA című számra utal, ahol a következő sorok hangzanak el:

Ha ellopják a flow-t, akkor újraépítem azt, érted, hogy ez mivel jár? Ó, hát ez az ára (selypítve).

A "selypítve" kifejezés után minden világossá válik. De nem csupán Moriones szerepel a középpontban: az Aziverzumban található egyik legszórakoztatóbb és legtöbb utalást rejtő szám a lefőakafÉ, amelyben Majka egy éles beszólással céloz valakire.

A süllyedő hajóról való átállás nem épp a legkönnyebb feladat, és messze áll a tündérmesék varázsától.

Azahriah dalol, miközben Majka ikonikus számát idézi, ezzel összekapcsolva a zenét és a társadalmi felelősségvállalást. Majka politikai nézetei és aktív szerepvállalása a közéletben hangsúlyozza, hogy a zene nem csupán szórakozás, hanem eszköz is a véleményformálásra és a közösségi problémákra való figyelemfelhívásra. Azahriah előadásában pedig a fiatal generáció hangját képviseli, amely egy új perspektívát hoz a társadalmi diskurzusba.

Biztosan sikerült valami különlegeset megalkotnia ezzel a dallal, hiszen ha már egyetlen hallgatás után napokig a fülünkben zümmög, az igazi zenemágia jele.

Nemtom miaf*szom ez az új generáció,

Azt mondja Tung - tung - tung sahur, mintha a világ reggelének ritmusát dobolná.

és a Mobilfox meg hirdeti a telefontokot,

mer' hogy vegyed meg a tung - tung - tung sahuros,

A szilikontok egy remek választás, ha szeretnéd megóvni készülékedet a mindennapi sérülésektől. Rugalmas és tartós anyagának köszönhetően tökéletes védelmet nyújt a karcok és ütődések ellen, miközben megőrzi a telefonod elegáns megjelenését. Ráadásul a különböző színek és minták lehetővé teszik, hogy kifejezd egyéniségedet, így mindenki megtalálhatja a stílusához legjobban illő darabot. A szilikontok nemcsak praktikus, hanem divatos kiegészítő is, amely minden alkalomra tökéletesen illik.

Íme egy egyedi megközelítés: Olyan sorokat keresünk, amelyek nem csupán a TikTokon szórakoztatják az Alfa generáció agyát, hanem egyben eszünkbe juttatják a miniszterelnököt is - aki ügyesen cselezett a népszerű mém világában, hiszen egyik videójában ő is megidézte ezt a kultikus hangot. Képzeljük el, ahogy a fiatalok pörgetik a tartalmakat, miközben a politikai élet színes szövetébe is belefutnak, és a humorral átszőtt mémek magukra vonják a figyelmüket, akár egy szórakoztató politikai szatíra keretein belül. Az irónia és a szórakoztatás határvonalán egyensúlyozva, mindannyian együtt nevethetünk a közösségi média örök körforgásában.

A dal közéleti és társadalmi problémákat is érint, reflektálva a korunk kihívásaira. Szóba kerül a chatgpt, mint a modern technológia szimbóluma, amely új dimenziókat nyit a kommunikációban. Emellett megemlíti Andrew Tate-et, aki a tinédzser fiúk körében népszerű incelkultúra "atyjaként" tűnik fel, mint egyfajta "alfa-hím influenszer", aki a férfiasság új definícióját hirdeti. A dal nem feledkezik meg a Pegasus-botrányról sem, amely a magánélet védelméről és a technológiai megfigyelésről szóló diskurzusokat gerjesztett. Ezután a figyelem ismét az Alfa generációra terelődik, akiknek a "habiszti" (vagyis hamis) sigmázása révén próbálnak kitűnni a társadalmi normák közül. Ez a jelenség párhuzamba állítható Andrew Tate hatásával, hiszen mindkét esetben a hagyományos elvárásokkal szembeni lázadás és az egyediség keresése áll a középpontban. A dal így nemcsak a társadalmi jelenségekre reflektál, hanem elgondolkodtatja a hallgatót a modern identitásformálás és a közösségi normák hatásairól.

Az Aziverzum legelrejtettebb üzenete valójában a dalok kezdőbetűiből összeálló titkos mondat, amely felfedi a zene mélyebb jelentését.

A végső pillanatokhoz közeledünk.

A találgatások lavinája, ahogy az lenni szokott, azonnal megindult: halál, karrier vége vagy esetleg valami egészen más? A legmerészebb elképzelések repkednek, és mindenki a saját fantáziáját szabadjára engedi, próbálva megfejteni, minek is közelít a végéhez. A kommentelők kedvenc elmélete azonban egyértelműen az, hogy...

Azahriah, akinek koncertjein soha nem hallatszott a Mocskos Fidesz zúgása; Azahriah, aki úgy véli, hogy a rigmusok nem a fesztiválok színpadán, hanem a tüntetések frontvonalában találnak igazán értelmet; Azahriah, aki kezdetben a rendszer kedvencének számított, majd gyorsan az ellensége lett. Azahriah, akinek legújabb albumával a költészet határait feszegeti, nemcsak a saját élményeit, hanem a rendszerkritikát is új dimenzióba helyezve.

Related posts