Az a bor, amely nem tartalmaz alkoholt, különleges értelemben "bor" néven emlegethető, de valójában inkább egy alternatív ital, amely a bor ízvilágát idézi.


A lehetőség és a módszer adott a termékek előállítására, csupán az a kérdés, hogy mekkora az irántuk mutatkozó fogyasztói kereslet.

Sokan vitatják, hogy a jövő borkészítési irányvonalát az alkoholtartalom nélküli borok jelenthetik. Ezzel szemben az ország egyik legismertebb borásza, Koczor Kálmán, aki Balatonfüreden alkot, határozottan elutasítja ezt az elképzelést, és inkább a bortermelés végleges leállítását fontolgatná. A BalatonVin Borlovagrend nagymestereként Kálmán még soha nem kóstolt olyan bort, amelynek alkoholtartalma nulla százalék, és véleménye szerint az igazi bor esszenciájához elengedhetetlen az alkoholtartalom - olvasható a novenyvedoszer.hu portálon.

A fiatalabb korosztály a gyümölcsös és a citrusos borokat kedveli jobban - fotó: pexels.com

A fogyasztási szokások jelentős átalakuláson mentek keresztül. Az emberek preferenciái és igényei folyamatosan változnak, így a vásárlási szokások is új irányokat vesznek. A technológiai fejlődés és a fenntarthatósági szempontok egyre fontosabb szerepet játszanak a döntéshozatalban, ami új trendekhez vezetett. Míg korábban a hagyományos bolti vásárlás volt a jellemző, mára a digitális megoldások és az online vásárlás váltak dominálissá. Az emberek egyre inkább tudatosan választanak, figyelembe véve a termékek eredetét és környezeti hatásait.

Magyarország szőlőtermesztése jelentős átalakuláson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. Míg a hetvenes években körülbelül 160 ezer hektáron termelték a szőlőt, addig napjainkra ez a terület mindössze 40 ezer hektárra olvadt. Ennek ellenére a borászok elégedetten szemlélik az eladott palackok számát. Az idő múlásával azonban trendváltás következett be: a vörösbor fogyasztása 7 százalékkal csökkent, míg a rozé iránti kereslet 5 százalékkal nőtt. Ezen kívül a száraz és félszáraz borok is népszerűsödtek, és mára a teljes borfogyasztás közel 50 százalékát teszik ki.

A fiatalabb korosztály a gyümölcsös és a citrusos borokat kedveli jobban, az ízteszten a magas cukortartalmú borok voltak a legnépszerűbbek. A kezdő fogyasztók belépő kategóriáját az édes borok mellett a rozé jelenti: aki elsőnek ezt kóstolja meg az nagyobb eséllyel lehet felnőttként borkedvelő.

Cikkünk az ajánló alatt folytatódik Nincs irgalom: bontják a stégeket Hirdetés

Végeztél a betakarítással? A java még csak eztán jön! Hirdetés

Kihirdették a kormányrendeletet, amely az EUDR hatóságának kijelöléséről szól.

**Új Korszak Kezdete Magyarországon!** Fedezze fel a változásokat, amelyek formálják hazánk jövőjét! Csatlakozzon a trendfordulóhoz, és tapasztalja meg, hogyan alakul át a piac, a technológia és a mindennapi élet. Ne maradjon le a lehetőségekről! Legyen része a fejlődésnek, és lépjen be a modern Magyarország világába! **Hirdesse meg vállalkozását, kapcsolódjon be a friss irányzatokba, és hozza ki a legtöbbet a jövőből!**

Fedezd fel az Emily Vortex innovatív vontatott bálabontó-szalmafúvót, amely forradalmasítja a mezőgazdasági munkát! Ez a csodálatos eszköz nem csupán a hagyományos módszereknél gyorsabb és hatékonyabb bálabontást kínál, hanem a szalmát is könnyedén fújja, így időt és energiát takaríthatsz meg. Tapasztald meg a modern technológia előnyeit, és tedd egyszerűbbé a munkafolyamataidat az Emily Vortex segítségével! Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hogy a mezőgazdasági munkát a következő szintre emeld!

Eszközöket adunk a kezedbe a nagyobb profitot eredményező növénytermesztéshez Hirdetés

Fedezd fel a magyar vállalatok számára kínált különleges kiállítási lehetőséget a török Agroexpo-n! Ne hagyd ki ezt az egyedülálló alkalmat, hogy bemutasd termékeidet és szolgáltatásaidat a nemzetközi közönség előtt. Csatlakozz hozzánk, és tedd láthatóvá vállalkozásod a mezőgazdaság legnagyobb eseményén!

Fedezd fel a PREGA X 2025-öt: Jegyek most már elérhetők! Ne hagyd ki ezt a különleges eseményt!

A fiatalabb generációk befolyásolják a bor világának jövőbeli alakulását?

A novenyvedoszer.hu portál munkatársa, Koczor Kálmán, balatonfüredi borász, osztotta meg velünk gondolatait a téma hátteréről. Érdemes megemlíteni, hogy Kálmán családja már három évszázada foglalkozik szőlészetek, így a tradíciók és tapasztalatok mélyen gyökereznek a család történetében.

Volt egy időszak, amikor az éves borfogyasztásunk elérte a 32 litert fejenként, de mostanra ez a szám 15 literre csökkent. A jogosítvánnyal rendelkezők számára zéró tolerancia van érvényben, ami azt jelenti, hogy sem a déli ebédhez, sem az esti vacsorához nem engedélyezett bor fogyasztása. Ha például egy este 2 millió borfogyasztóból 1 millióan volán mögé ülnek, és átlagosan mindössze 1 deciliter bort isznak, az máris jelentős mennyiségi kiesést jelent a borpiacon.

"A borász szerint a visszaesés okai sokrétűek és összetettek. Az éghajlatváltozás hatásai, a piaci igények változása és a termelési költségek növekedése mind hozzájárulnak a helyzet alakulásához."

A másik indokként említette, hogy jelentősen csökkent az iráni piacon a vörösbor iránti kereslet. A vörösborra a gazdag testesség, az ízletes zamat és a nehézkes jelleg jellemző, míg a fiatalok inkább a szénsavas, gyümölcsös és illatos borokat részesítik előnyben. E trendekhez való alkalmazkodás pedig nem történik meg egyik pillanatról a másikra.

Növekvő népszerűségnek örvendenek az alkoholmentes borok?

A kérdésre reagálva Koczor Kálmán kifejtette, hogy noha van érdeklődés az alkoholmentes borok iránt, ő nem tudja elképzelni, hogy ezek teljesen mentesek legyenek az alkoholtól. Ugyanakkor elismeri, hogy a borok alkoholtartalma csökkenthető, így a 12 fokos határt nem érik el. Léteznek olyan technológiák, amelyekkel az alkoholt ki lehet vonni a borból, de a kisebb borászati üzemek képességei e téren kérdésesek.

Magyarország szőlőtermesztése kritikus helyzetbe került, és a szakmában dolgozók számára a túlélés egyre nehezebb feladat. Azok, akik kizárólag a bor áruházláncokon keresztüli értékesítésére támaszkodnak, gyakran képtelenek megélni a tevékenységükből. A szőlő felvásárlási árak drámai módon megemelkedtek, tízszeresére, míg egyéb termékek ára akár nyolcvan-százszorosára nőtt. E nehézségek közepette a hosszú hagyományokkal rendelkező, családi vállalkozások számára a borászat jövője a borturizmus, a vendéglátás és a szálláshelyek fejlesztésében rejlik. Azok, akik nem alkalmazkodnak ehhez az új helyzethez, sajnos nem számíthatnak arra, hogy a szőlőtermesztésből biztos megélhetésre tehetnek szert.

- fejtette ki Koczor Kálmán.

Related posts