A legmodernebb technológia áll a brutális autóbalesetek hátterében.


A modern, egyre intelligensebb és biztonságosabb autók volánja mögött ülők néha már annyira elpuhultak, hogy a forgalom figyelése is megterhelő feladatnak tűnik számukra. Ez a hozzáállás pedig sajnos egyre gyakoribb balesetekhez vezet.

A sofőrök nagyon gyorsan megtanulják, hogyan játszhatják ki a részlegesen automatizált járművek ellenőrző rendszereit. Ennek következtében pedig egyre sokasodnak a brutális autóbalesetek - írta meg a kozlekedesbiztonsag.kti.hu. A vezetők kiismerik a járműveket, majd egyre bátrabb mozdulatokat tesznek, ezzel pedig megtévesztik az autóik számítógépét, elhitetve, hogy figyelnek és kezüket a kormányon tartják.

Az amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet (Insurance Institute for Highway Safety) kutatásai rámutattak, hogy az automatizált járművekben ülő sofőrök gyakran olyan tevékenységekbe merülnek, amelyek a hagyományos autók vezetői számára szokatlanok. Az ilyen járművek volánja mögött sokan esznek, isznak, telefonálnak, üzeneteket küldenek, sőt még filmeket is néznek. Eközben a forgalomra és a vezetésre jellemzően nem figyelnek. A kutatás arra is fényt derített, hogy a sofőrök figyelik, miként reagál az autójuk: például hogy a kezüket a kormányon tartják-e, vagy használják-e a jármű irányítására szolgáló kezelőszerveket. Ha például egy sofőr filmnézés közben csak egy kicsit megmozdítja a kormányt, az automatizált rendszer "megnyugszik", mivel azt hiszi, hogy a sofőr éber. Pedig ez egyáltalán nem így van.

A nagy sebességgel száguldó autók fejlett biztonsági rendszerei, mint a sávtartó automatika, az adaptív tempomat és a vészfékasszisztens, nem mindig képesek megakadályozni a váratlan helyzeteket, legyen szó egy hirtelen feltűnő másik járműről vagy egyéb akadályról. Ilyenkor a baleseteket vizsgáló rendőrök gyakran arra a következtetésre jutnak, hogy a baleset résztvevője túlságosan bízott a technológiában, és elhanyagolta a figyelmét a vezetés során. A kérdés az, hogy milyen mértékben lehet bizonyítani, hogy a sofőr a baleset előtt más tevékenységekbe merült, elvonva figyelmét a vezetésről. Legtöbbször a helyzet végül a figyelmetlenség számlájára írható, ami rávilágít arra, hogy a modern technológia mellett is elengedhetetlen a tudatos és felelősségteljes vezetés.

Az intézet kutatási eredményei lesújtóak, nem túlzás kijelenteni, hogy a részlegesen automatizált autókat vezető személyek vezetési szokásai többnyire ön- és közveszélyesek. Egy 29 résztvevő bevonásával végrehajtott kísérlet során bebizonyosodott például, hogy a különböző "tudású" járművek vezetői a teszthónap végére mintegy 30 százalékban olyan tevékenységet végeztek autóvezetés közben, ami elvonta a figyelmüket az útról és a forgalomban résztvevő többi járműről. Az idő előrehaladtával pedig nőtt azoknak a tesztvezetőknek a száma is, akik inkább kikapcsolták a rendszer, hogy ne idegesítse őket a figyelmetlenségükre intő jelzés.

Related posts