Egy amerikai iparágat máris megcsapott Trump vámpolitikájának szele.


A következő Signature befektetői klubunk témája a vámháború piacokra gyakorolt hatásai és a megújuló globális verseny kihívásai lesznek. Ezen a rendezvényen mélyrehatóan elemezzük, hogy e folyamatok miként formálják a gazdasági tájat és milyen lehetőségeket kínálnak a befektetők számára. Csatlakozzon hozzánk, hogy közösen fedezzük fel ezeket a dinamikus változásokat!

Az amerikai alumíniumpiac történelmi magasságokba emelkedett, mivel a március 12-től érvényes 25%-os importvámok bevezetése új lendületet adott az áraknak. A Mexikóból és Kanadából érkező alumíniumimport legnagyobb részére már kedden életbe léptek ezek a vámok, ami tovább növelte a piaci feszültségeket.

A fizikai piacon a vásárlók rendszerint a londoni fémtőzsdei (LME) referenciaárat veszik alapul, de ezen felül egy prémiumot is kénytelenek megfizetni. Ez a prémium általában a különféle adók, valamint a szállítással és kezeléssel kapcsolatos költségek fedezésére szolgál. Jelenleg az amerikai középnyugati alumínium prémium, amely a vámmal növelt árakat tükrözi, már meghaladja a várakozásokat.

A fontonkénti 40 amerikai cent érték, ami körülbelül 900 dollár tonnánként alakul, 2025 eleje óta 60%-os növekedést tükröz.

Michael Widmer, a Bank of America elemzője rámutatott, hogy az Egyesült Államok nettó alumíniumimportőr státuszban van, és a gyártók valószínűleg arra törekednek, hogy a vámköltségeket a fogyasztókra hárítsák. Ennek következményeként előfordulhat, hogy az alumíniumszállítmányokat más piacokra irányítják el az Egyesült Államok helyett.

Widmer véleménye szerint a prémium akár 47 centre is növekedhet fontonként, hogy maradéktalanul kompenzálja a 25%-os vámot.

Az Egyesült Államok alumínium importvámjai kiterjednek Argentínára, Ausztráliára, Kanadára, Mexikóra, az Európai Unió tagállamainak, valamint az Egyesült Királyságra is. A kanadai alumíniumgyártók dominálják az amerikai piacra irányuló alap- és ötvözött alumíniumexportot, hiszen tavaly a 3,92 millió tonnás import 70%-át ők biztosították.

Eivind Kallevik, a Hydro norvég alumíniumgyártó vezérigazgatója úgy véli, hogy az Egyesült Államok nem rendelkezik elegendő kapacitással ahhoz, hogy a szükséges alumínium mennyiséget előállítsa. Ha az USA folytatni kívánja az autóipar és más termékek gyártását, akkor sürgősen vonzóbbá kell tennie ezt a fémet, ami elkerülhetetlenül magasabb prémiumokkal és költségekkel jár.

A Trade Data Monitor statisztikái alapján Szaúd-Arábia az Egyesült Államok második legnagyobb beszállítója, megközelítőleg 11%-os részesedéssel. Érdekes módon, jelenleg nem található a vámokkal érintett országok között.

Az elemzők szerint a vámérintett országokból származó alumínium várhatóan Európa felé terelődik majd, ahol a vámmal növelt fizikai piaci prémiumok 11 havi mélypontra, tonnánként 240 dollárra estek, ami 35%-os csökkenést jelent 2025 eleje óta.

Related posts