Az elektromos járművek kínai elterjedése folyamatosan növekszik, és egyre markánsabban jelenik meg a globális piacon.
Kínában a benzinkutak is kezdik megérezni a villanyautók robbanásszerű terjedését. Az ország elektromos járművekkel kapcsolatos piaca most egy fontos mérföldkőhöz érkezett, ami komoly következményekkel jár a kínai üzemanyag-kereslet szempontjából, és ez a globális olajpiacra is kihatással van.
Az elektromos és hibrid járművek értékesítése most először haladta meg a hagyományos üzemanyaggal működő autókét, és az országszerte megszaporodó elektromos töltőállomások egyértelműen jelzik a közlekedési szektor átalakulásának irányát - olvasható az Energiastratégia Intézet elemzésében.
Kínában az elektromos autók robbanásszerű elterjedése váratlanul jelentős hatással bír az üzemanyag iránti kereslet csökkenésére. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzései azt mutatják, hogy a kínai benzinfogyasztás 2023 és 2030 között évente átlagosan 2,1%-os csökkenést mutathat. Ezzel szemben a CITIC Futures kínai brókercég még merészebb becslése szerint ez a visszaesés akár 4-5%-ra is rúghat évente. A gázolaj kereslete 2019-ben érte el a legmagasabb szintet, és várhatóan 2030-ig évente 3-5%-kal csökkenhet, főként az elektromos és cseppfolyósított földgázzal működő járművek terjedésének köszönhetően.
Peking egy évtizede indította el az elektromos járművek terjedését ösztönző programját, ma pedig már Kína járműállományának jelentős részét a belső égésű és villanymotort egyaránt használó, hálózatról is tölthető plug-in hibridek (PHEV) alkotják. Bár ezek kisebb mértékben továbbra is fenntarthatják az üzemanyag iránti keresletet, nem egyértelmű, hogy tulajdonosaik az elektromos hajtás mellett milyen arányban támaszkodnak a benzinre vagy a dízelre.
Az elemzés rávilágít arra, hogy 2024-ben az új autók eladása során a járművek több mint 50%-a elektromos vagy hibrid meghajtású lesz. A júliusi és augusztusi értékesítési statisztikák alapján az elektromos autók piaci részesedése tavaly már túllépte az 50%-ot. Ez a tendencia a közlekedési szektorban napi 400 ezer hordónyi olajkereslet csökkenését eredményezte, ami tovább erősíti a hagyományos üzemanyagok iránti kereslet csökkenését. Ezen kívül a kínai építőipar tartós visszaesése is jelentős hatással van az üzemanyagpiacra.
Az elemzés rámutat arra is, hogy az új építkezések száma 2021 óta drasztikusan megcsappant, ez pedig elsősorban a gázolaj-felhasználást érinti, hiszen ez jelenti a munkagépek és a teherautók legfőbb üzemanyagát. 2024 második negyedévében a gázolaj-felhasználás éves összevetésben közel 5%-kal csökkent, tovább rontva ezzel a fosszilis üzemanyagok piacának kilátásait.
Az elemzés részletes kifejtése az Energiastratégia Intézet által közzétett anyagban található.