Globális műtárgypiac: 2024 a Sotheby's számára sem volt zökkenőmentes év.
A műtárgy.com beszámolója szerint a Sotheby's, a Christie's legfőbb vetélytársa, tavaly hasonló nehézségekkel küzdött, de az idei év kilátásait már sokkal optimistábban látják.
Néhány nappal ezelőtt a Christie's tavalyi teljesítményét elemeztük; azóta a jelentős versenytárs, a Sotheby's is közzétette a 2024-es évre vonatkozó legfontosabb adatokat. Összességében a trend hasonlóan kedvezőtlen, ám a visszaesés mértéke eltérő.
A legfontosabb mutató természetesen a Sotheby's esetében is a globális összforgalom, aminek nagyságát a ház most 6 milliárd dollárban adta meg. Ez jelentős, 23%-os visszaesés az előző, szintén forgalomcsökkenéssel zárult évhez képest, de ahhoz még elég volt, hogy 300 millió dollárral megelőzzék a nagy vetélytárs Christie's-t. Viszonylag jelentős mértékben, 14%-kal csökkent a kalapács alá került tételek száma, de a forgalom ennél erőteljesebb visszaesése azt jelenti, hogy az elkelt tételek átlagára az előző évinél alacsonyabb volt. Az elkelési arány egyébként nem romlott, sőt valamelyest javult is; a tavalyi 85% az elmúlt évtized legjobb eredménye, ami jelzi, hogy a visszaesést inkább a szűkösebb kínálat, semmint a kisebb kereslet okozza. (Ez az arány egy százalékponttal rosszabb a Christie's hasonló mutatójánál.) A ház számára fontos, hogy a kereslet a legmagasabb árfekvésű tételek iránt is élénk maradt; a 15 millió dollár felett elkelt tételekre 2024-ben többen licitáltak, mint egy évvel korábban.
A cég, akárcsak más piaci szereplők, a gazdasági környezet kedvezőtlen alakulását, a feszültségekkel teli nemzetközi helyzetet és a globális gazdaság fejlődésével járó bizonytalanságokat emeli ki a negatív trend fő kiváltó okaként. Ezen kívül különböző műpiaci tényezőkre is rámutat, például a kalapács alá került jelentős magángyűjtemények számának drámai csökkenésére. Érdekes, hogy a cég forgalmának több mint negyedét olyan aukciók adták, ahol az összes tétel egyetlen magángyűjteményből származott. A gyengébb eredmény ellenére a Sotheby's-nek, hasonlóan a Christie's-hez, a 17%-os növekedést mutató private sale szegmense nyújtott menedéket, amely 1,4 milliárd dolláros forgalmával eddigi történetének második legjobb évét zárta. A private sales területén a cég eddig nem osztott meg sok információt, de most legalább annyit elárult, hogy a forgalom 20%-át 20 millió dollár feletti áron értékesített művek tették ki. A legnagyobb keresletnek Jean-Michel Basquiat, Alberto Giacometti, Claude Monet, Pablo Picasso és Andy Warhol művei örvendtek, akik a nyilvános aukciókon is a legkeresettebb alkotók közé tartoznak. A visszaesés nem egyenletesen oszlott meg a különböző műtárgycsoportok között; a legnagyobb csökkenést a képzőművészeti kategóriák szenvedték el, míg a luxuscikkek forgalma mindössze 4%-kal csökkent.
Bár a Sotheby's összforgalma valamivel felülmúlta legfőbb riválisát, a Christie's-t, a legmagasabb áron eladott műtárgyak tekintetében már más a helyzet: a két tavalyi rekordár közül az egyik, sőt az egyetlen tétel, amely átlépte a 100 millió dolláros határt, a Christie's-nél kelt el. Az elmúlt év legnagyobb szenzációja a Sotheby's-nél Claude Monet volt, aki egy 65,5 és egy 34,8 millió dolláros aukciós leütésével a 2024-es rangsorban a harmadik, illetve a nyolcadik helyet foglalta el.
A Sotheby's háza táján igencsak zajlott az élet tavaly; a céggel kapcsolatos számos hír nemcsak a művészeti sajtót foglalkoztatta, de elérte a politikai és gazdasági napilapok és folyóiratok ingerküszöbét is. A nehezedő piaci körülmények között a cég stratégiáját egyfelől a költségcsökkentésre való törekvés, másfelől viszont az előre menekülés jellemezte. Előbbi markánsan megmutatkozott a létszámcsökkentésben, ami a cég szinte minden egységét érintette; a legnagyobb mértékben a New York-i és a londoni központokat. Pontos számokat a cég nem kommunikált, de a nemzetközi művészeti sajtóban megjelent hírek szerint New Yorkban mintegy száz, Londonban pedig feleannyi munkatárs vesztette el az állását. A cég bonyolult pénzügyi helyzetéről terjedő pletykákat erősítette, hogy a 2019 óta egyedüli tulajdonos telekommunikációs és médiamágnásnak, Patrick Drahinak sürgős tőkeinjekció után kellett néznie. Végül a Abu Dhabi's ADQ sovereign wealth fund szállt be egymilliárd dollárral a Sotheby'-be és kapott három helyet annak kilenc fős elnökségében. Az összeg 80%-át a The New York Times értesülése szerint adósságtörlesztésre fordították. (Drahi hat éve 3,7 millió dollárt fizetett a Sotheby's-ért.) Az ADQ a részvényvásárlást "Abu Dhabi gazdasági kínálata további bővítésének lépéseként" interpretálta, mondván, hogy az lehetővé teszi a Sotheby's expanzióját új piacok irányába, s ezáltal hozzájárul az Egyesült Arab Emirátusok gazdaságának diverzifikálásához is. Hasonlóan kommentálta a döntést Charles F. Stewart, a Sotheby's vezérigazgatója is, mondván, a friss pénz "további beruházásokat tesz lehetővé és mélyíti kapcsolatunkat a Közel-Kelettel, ami számunkra komoly növekedési potenciállal rendelkező régió, ahol 2025-ben és a későbbiekben több kezdeményezést tervezünk".
Jelenleg számos izgalmas projekt van folyamatban: a Sotheby's, a műtárgykereskedelem egyik vezető szereplője, a legnagyobb riválisaival együtt új, impozáns székházakba költözik. Hong Kongban, ahol a műpiac egyre fontosabb szerepet játszik, és a dinamikusan növekvő forgalmat mutató Párizsban is új területekre lépnek. New Yorkban pedig a híres Madison Avenue-n megszerezték a legendás Marcel Breuer által tervezett épületet, amely korábban a Whitney Museum of American Artnak adott otthont. Itt tervezik központi irodájuk áttelepítését még az idén. Az új épületekben működő képviseleteknek köszönhetően a Sotheby's kiállítóhelyei és bemutatótermei tavalyi látogatószáma kétszeresen meghaladta az előző évét, ami jól mutatja a művészeti piac iránti fokozódó érdeklődést.
Zajlik a földrajzi terjeszkedés is; az árverőház már nemcsak képviseletet tart fenn Szaúd-Arábiában, hanem idén már árveréseket is rendez a szaúdi főváros melletti Diriyahban. Az első, vegyes profilú aukcióra február 8-án kerül sor. A Szaúd-Arábia felé történt nyitás az emberi jogok ottani helyzete miatt éles kritikákat is kiváltott, de a Sotheby's úgy látja, hogy az országban "az elmúlt évtizedben példa nélküli, pozitív változások történtek", amik indokolják ezt a lépést.
Az árverőházak időről időre hozzányúlnak jutalékrendszerükhöz; ilyenkor nem is annyira a vásárlói jutalékok állnak a figyelem középpontjában, mint a beadói jutalékok; a módosítások célja mindig a beadói kedv növelése, illetve az értékesítésre szánt műtárgyak minőségi összetételének az adott ház üzleti stratégiájával való jobb összhangba hozása. Ezzel indokolta tavalyi változtatásait a Sotheby's is, ám az új rendszer totális fiaskónak bizonyult, ezért az év vége egyik legfontosabb fejleménye a háznál annak bejelentése volt, hogy az új jutalékrendszert visszavonják és apróbb módosításokkal visszatérnek a régihez.
A Sotheby's éves jelentése az idei évre vonatkozó optimista prognózissal zárul. Eszerint az idei év első negyedéve "az egyik legjobb lesz a cég történetében", amit nemcsak a fentebb részben ismertetett fejlesztésekre alapoznak, hanem arra is, hogy az első hónapok aukcióinak már összeállt a mintegy 800 millió dolláros forgalmat ígérő anyaga, benne néhány igazán kiemelkedő tétellel. Nemcsak műalkotások érhetnek el - például az amerikai művészetnek szentelt Visions of America aukciók keretében - kiemelkedő eredményeket; nyolc számjegyű árakat várnak például az autóárveréseken kalapács alá kerülő Mercedesektől, Bugattiktól és Lamborghiniktől vagy egy 1714-es Stradivari-hegedűtől is.
Szerző: Műtárgy.com - a kreatív művészetek világának felfedezése.
Címlapkép: A Sotheby's 2024. június 9-én megrendezett modern és kortárs aukciója Szingapúr szívében. Kép forrása: Sotheby's.
Ez a dokumentum nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a benne foglalt információk csupán tájékoztató jellegűek, és jogi szempontból részletes útmutatást nyújtanak.