Ügyfélkapu plusz: Így jelentkezz be okostelefon nélkül! | Startlap Vásárlás Ha éppen nem áll rendelkezésedre okostelefon, de mégis szeretnél bejelentkezni az Ügyfélkapu plusz rendszerébe, van egy jó hírünk! Íme, a lépések, amiket követned kell a zökkenőm


Nemsokára végleg megszűnik az Ügyfélkapu: helyette az Ügyfélkapu+ szolgáltatásait használhatjuk. Elmagyarázzuk, hogy kell bejelentkezni okostelefon nélkül!

Korábban már említettük, hogy január 16-án végleg búcsút mondhatunk az Ügyfélkapus ügyintézésnek. Ezt követően a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) és az Ügyfélkapu+ lép életbe. Akik szeretnének bejelentkezni az Ügyfélkapu+ szolgáltatásába, de nem rendelkeznek okostelefonnal, egy alternatív megoldásként a böngészőn keresztül elérhető TOTP.APP-ot is igénybe vehetik. A 24.hu részletes útmutatót kínál a folyamat lebonyolításához.

Okostelefonnal könnyedén bejelentkezhetünk az Ügyfélkapu+ szolgáltatásba, azonban egy internetre kapcsolódó számítógép is elegendő: az Ügyfélkapu+ fejlesztői által ajánlott két megoldás egyikeként a TOTP.APP nevű szoftver segítségével is bejelentkezhetünk az új szolgáltatásba.

Az Ügyfélkapu+ lényegében az Ügyfélkapu továbbfejlesztett változata, amelyet a biztonság érdekében kétfaktoros azonosítással láttak el. Az alapvető felhasználónév és jelszó kombináció változatlan marad, de a belépés során ezeket kiegészíti egy további lépés, amely garantálja, hogy valóban mi lépünk be a rendszerekbe, így megakadályozva az adatokkal való visszaélést. A gyakorlatban ez általában úgy valósul meg, hogy először le kell tölteni egy kétfaktoros hitelesítést biztosító alkalmazást az okostelefonunkra, majd ezt az alkalmazást összekapcsolni az Ügyfélkapu+-szal. Minden belépés alkalmával, miután megadtuk a felhasználónév és jelszó párosunkat, az applikációban generált kódot is be kell írni. Ez a folyamat biztosítja, hogy csak mi férhetünk hozzá az állami webfelületekhez, így védve személyes adatainkat és online biztonságunkat.

Mi történik, ha valaki nem képes vagy nem kíván élni az okostelefon által kínált lehetőségekkel?

Az Ügyfélkapu+ egy rendkívül praktikus eszköz, amelyhez csupán egy internetkapcsolattal rendelkező számítógépre van szükség. E szolgáltatás két alternatívát kínál, amelyekhez nem szükséges okostelefon, mivel mindkettő böngészőn keresztül elérhető. Ezáltal nincs szükség külön szoftver telepítésére. Hasonlóan az okostelefonos opciókhoz, itt is a felhasználó döntése, hogy melyik lehetőséget választja; az ajánlott megoldások használata nem kötelező.

Az Ügyfélkapu+ által kínált két innovatív megoldás:

Az első és leglényegesebb információ, amit érdemes tudni a két ajánlott szoftverről, hogy sajnos egyik sem érhető el magyar nyelven. Ezért minden olvasónak azt tanácsolják, hogy ha az angol nyelv (vagy az TOTP.APP esetében az orosz nyelv) nehézséget okoz, érdemes segítséget kérni egy megbízható személytől, aki magabiztosan beszél ezen nyelvek egyikén.

A TOTP.APP egyik legnagyobb előnye, hogy a Verifyr-rel ellentétben nem igényel regisztrációt, csak el kell látogatni a https://totp.app/ webcímre, majd emellé egy második ablakban megnyitni az ugyfelkapu.gov.hu oldalt. Innen vesszük át lépésről-lépésre, hogyan készíthető Ügyfélkapu+ regisztráció:

Az ugyfelkapu.gov.hu oldalon kattintsunk a Bejelentkezés gombra. Válasszuk ki az Ügyfélkapu opciót, és adjuk meg az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót. A betöltődő oldalon válasszuk az Ügyfélkapu+ igénylése lehetőséget.

Az új oldalon egy QR-kódot és egy szöveget találunk, amely az okostelefonos applikációra irányít. Ezeket most ne vegyük figyelembe, inkább kattintsunk a kék "Nem tudom beolvasni a kódot" feliratra.

A következő lépéseket követve egy 16 karakterből álló, betűk és számok kombinációjából álló kódot fogunk létrehozni. Ezt a kódot érdemes egy biztonságos helyen feljegyezni, mivel később szükség lehet rá. Másoljuk ki a kódot, majd térjünk vissza a már megnyitott TOTP.APP ablakhoz. Kattintsunk a bal felső sarokban található szürke téglalapra, amelynek közepén egy + jel található. A megjelenő ablakban a Secret key mezőbe illesszük be a másolt 16 karakteres kódot, az Application name mezőbe pedig írjuk be, hogy "Ügyfélkapu+". Miután mindent kitöltöttünk, ne felejtsük el megnyomni a fekete "Add" gombot.

Ezt követően a korábbi szürke téglalap mellett felbukkan egy újabb téglalap, amelyben egy 6 jegyű kód található. Alatta pedig az általunk megadott "Ügyfélkapu+" név olvasható.

A kétfaktoros azonosítónk egy 6 jegyű kód, amely 30 másodpercenként frissül.

Kattints a téglalapra, hogy a tartalom átmásolódjon a vágólapodra. Ezt követően térjünk vissza az Ügyfélkapu+ regisztrációs felületére.

Itt adjuk meg az Ügyfélkapu jelszavunkat, az Azonosító megadása rubrikába pedig másoljuk be az előző pontban kimásolt kódot, végül nyomjuk meg a Tovább gombot.

NAGYON FONTOS: a 6-os és 7-es pont lépéseink elvégzésére mindössze 30 másodpercünk van, ennyi ideig érvényes a 6 jegyű kód, ha ezt túllépjük, a rendszer nem enged be a megadott számsorral - ebben az esetben vissza kell lépni a TOTP.APP ablakba, ismét lekattintani az Ügyfélkapu+ téglalapot, majd újra próbálkozni az Ügyfélkapu+ regisztrációs lapon. A TOTP.APP oldalon minden esetben fut egy fekete csík, ez jelzi a kód érvényességét, így a téglalapot akkor célszerű megnyomni, mikor a bal oldalon ez a fekete csík újra indul.

Ha minden lépést gondosan megvalósítunk, a kétfaktoros azonosítás beállítása sikeresen végbemegy. Az újonnan betöltődő oldalon találkozni fogunk egy törlőkóddal, amely lehetővé teszi az Ügyfélkapu+ regisztráció későbbi törlését. Ezt a kódot érdemes feljegyezni, majd pipáljuk ki a kapcsolódó fehér négyzetet, végül pedig kattintsunk a Befejezés gombra.

Kiemelten fontos: A Befejezés gombra kattintva kérjük, várjon, amíg a rendszer automatikusan visszairányítja az Ügyfélkapu bejelentkezési oldalára. Ezt a lépést követően válik érvényessé a regisztráció. Ha ezt elmulasztja, a teljes folyamat érvényét veszti, és az Ügyfélkapu+ nem fogja elfogadni a megadott felhasználónevet és jelszót. Ezen kívül a kétfaktoros azonosítás lehetősége sem lesz elérhető.

A sikeres regisztrációt követően bármikor hozzáférhetünk az Ügyfélkapu+ rendszerhez. A belépés folyamata a következőképpen zajlik: először is, válasszuk ki a kívánt szolgáltatást, majd kattintsunk az Ügyfélkapu+ lehetőségre. Ezután meg kell adnunk a felhasználónevünket és jelszavunkat, majd a Bejelentkezés gombra kattintva léphetünk tovább. A következő lépésben a kétfaktoros azonosítás második fázisa következik. Itt nyissuk meg a TOTP.APP alkalmazást, és válasszuk ki az Ügyfélkapu+ ikont. A generált kódot másoljuk be az Azonosító megadása mezőbe, végül pedig nyomjuk meg a Tovább gombot a folyamat befejezéséhez.

A TOTP.APP a böngészőben menti el a kétfaktoros azonosításhoz szükséges adatainkat, tehát egy másik böngészőben, esetleg egy másik gépen csak akkor tudjuk használni ezt a megoldást, ha a regisztrációhoz használt böngészőből letöltjük ezeket az adatokat, majd a másik böngészőbe visszatöltjük ezeket.

Ehhez nem kell mást tenni, mint a TOTP.APP bal alsó sarkában rákattintani a Download backup opcióra. Ilyenkor letöltődik egy .json kiterjesztésű fájl, ezt kell biztos helyre tenni, akár a felhőbe, akár egy külső adathordozóra. Egy új böngészőben, egy másik számítógépen, esetleg a saját eszközünk újratelepítése után ezen .json fájl használatával tudjuk ismét elérni az Ügyfélkapu+ használatához szükséges adatainkat. Ehhez nem kell mást tenni, csak a TOTP.APP bal alsó sarkában rákattintani a Restore backup opcióra és visszatölteni a böngészőbe a korábban leszedett .json fájlt.

Related posts