Hábermann Jenő producer elragadtatott Ákos karakterének mélysége, ami miatt elhatároztam, hogy filmet készítek róla.


Hábermann Jenő 1970 óta van jelen a filmgyártás világában, ahol főként a gyártási oldalon tevékenykedik. Az elmúlt harminc év során, különösen a rendszerváltás utáni időszakban, produceri szerepét is betöltötte. Az InfoRádió Aréna című műsorában megosztotta tapasztalatait a filmes ipar rejtelmeiről, valamint az október 16-án mozikba kerülő Ákos-filmről is beszélt.

A producer szerepe abban áll, hogy biztosítsa egy film létrejöttéhez szükséges pénzügyi, művészeti, technikai és humán erőforrásokat. Ő az, aki végig kíséri a projektet a kezdeti ötlettől egészen a gyártáson át a forgalmazásig - nyilatkozta Hábermann Jenő az InfoRádióban.

"Ritka az olyan bátorság, amely arra sarkallja az embereket, hogy producerekké váljanak, hiszen ez hatalmas felelősséggel jár. A producer feladata, hogy az ötlet megszületésétől kezdve a film forgalmazásáig végigkísérje a projektet, biztosítva a pénzügyi, művészeti, személyzeti, szakmai és technikai feltételeket. Az út a fejlesztés fázisával indul, majd következik az előkészítés, a forgatás, végül pedig az utómunka. A fejlesztési fázis lényegében a forgatókönyv kidolgozását jelenti. Például a Hídember esetében kilenc könyv született, mire a film végül a vászonra került" - mesélte a Balázs Béla-díjas producer, aki hozzátette: "Az igazi forgatókönyv-fejlesztés művészetét Andy Vajna honosította meg Magyarországon. Sokat tett azért, hogy a szakma fejlődjön, és gyakran hangsúlyozta, hogy..."

Egy gyenge forgatókönyvből biztosan gyenge film fog kikerülni, de a legjobb forgatókönyv sem garancia arra, hogy a végeredmény kiváló lesz.

A Hídember című film valóban mérföldkőnek számított a magyar filmipar történetében. Ekkoriban, amikor a fóti filmgyár teljes leállása miatt a szakma szinte teljesen megbénult, ez a 2,5 milliárd forintos költségvetésű produkció igazi mentőövet jelentett. A sminkesek és maszkosok a mindennapi megélhetésért küzdve gombatermesztésbe fogtak, vagy butikokban dolgoztak, mivel nem akadt munkájuk. Emlékszem, amikor nagyobb jelenetek forgatására került sor, körülbelül húsz sminkesre és fodrászra volt szükség, így különböző helyszínekről gyűjtöttük össze őket. Az, hogy a fóti filmgyár területén 250 millió forintból díszletek készülhettek, szinte életmentő lehetőséget biztosított a helyi szakembereknek, és ezzel újraélesztette a magyar filmszakmát – mondta Hábermann Jenő.

A producer szerepe kulcsfontosságú a produkció során, hiszen folyamatosan jelen van minden aspektusban, és aktívan részt vesz a folyamatok irányításában. Az anyagi felelőssége kiemelkedően fontos, hiszen a filmtörvény értelmében a költségvetés struktúrája meghatározott: 70 százalékot a vissza nem térítendő támogatás tesz ki, míg a fennmaradó 30 százalék az adóvisszatérítésből származik. Ez azt jelenti, hogy az utófinanszírozás mértéke 30 százalékos, és az áfa is ebbe a kategóriába tartozik, ami tovább bonyolítja a pénzügyi tervezést.

"Amennyiben a filmed költségvetése egymilliárd forint, akkor valószínűleg 300-400 millió forintot hitelben kell felvenned a szükséges kiadások fedezésére. A producer pedig mindent, amit felhalmozott, kockára tesz."

- hangsúlyozta. Arra a kérdésre, hogy a producer pénzzel is beszáll-e Magyarországon is egy filmbe, mint a nagy amerikai produkcók esetében, Hábermann Jenő azt válaszolta: "valamennyivel természetesen beszáll, de itt nem keresnek olyan jól. Van egy mondás, hogy mitől lesz milliomos egy játékfilmes producer? Ha előtte milliárdos volt. De a lényeg az, hogy a producernek, amikor megkapja a kezébe a szinopszist, előre el kell döntenie egy csomó kérdést. Egyrészt, hogy megfelel-e a morális értékének? Aztán hogy megvalósítható-e a film? Tetszhet-e majd a pénzosztóknak, a döntéshozóknak? Technikailag megoldható-e? Ha eljut a közönséghez, milyen fogadtatása lesz? Neki ezeket már előre, az ötlettől kezdve el kell tudnia dönteni."

Hábermann Jenő az október 16-án bemutatkozó Ákos-portréfilm kapcsán osztotta meg gondolatait, amelynek producere volt. A film középpontjában a népszerű zenész, Ákos áll, akinek életéről és munkásságáról a dokumentumfilm részletesen beszámol.

"Ákost onnan ismertem meg jobban, hogy volt egy novellából forgatott kisjátékfilmje, a Magunk maradtunk, aminek én voltam a producere. Elkezdődött az országjárásunk, mentünk a filmmel a városokba, vetítés volt a multiplexekben, utána közönségtalálkozó, aztán dedikálás. Az itt együtt töltött sok-sok óra alatt ismertem meg.

Ákos igazi tudásbeli kincs, aki mintha egy mozgó enciklopédia lenne. Képes hosszan idézni Tarkovszkij mély filozófiai gondolataiból, és elmerülni a Szindbád monológjaiban, mintha azok a saját tapasztalatai lennének. Száznál több verset tud fejből, és mindegyikhez saját, egyedi értelmezése van, így mindig új fényben tűnnek fel a klasszikusok. Az ő társaságában sosem unatkozik az ember, hiszen minden beszélgetés új felfedezéseket tartogat.

Megszületett az új novelláskötete, és ahogy végigfutom a sorait, szemeim tágra nyílnak. Olyan emlékeztető ez Szabó Magda stílusára, hogy a megfogalmazások minősége szinte lebilincsel. "Ha valaki igazán sok tudással rendelkezik, arra mindig felnézek" - mesélte Hábermann Jenő, majd folytatta: "Ráadásul van egy emberi oldala is ennek az egésznek. Emlékszem, egyszer bementünk egy önkiszolgáló étterembe vacsorázni, és este koncert várt ránk. Odalépett hozzánk egy hatvanas éveiben járó hölgy, és így szólt: 'Elnézést, művész úr!' Azt hittem, Ákos azt válaszolja: 'Hölgyem, megeszem, és már megyek is.' De nem, ő azonnal felállt, és azt mondta: 'Parancsoljon, örömmel gratulálok, nagyon szeretem a zenéjét. Este jön?'. 'Sajnos nem' - felelte a hölgy, és úgy éreztem, valószínűleg pénzügyi okokból. Erre Ákos csak annyit mondott: 'Ha végeztem, beléd karolok, és együtt megyünk, rendben?'. A hölgy nem fogadta el, de ez a gesztus hatalmas jelentőségű volt. Vagy amikor télen betoltak egy kerekesszékes fiatalembert, aki nagykabátban és sálban ült, majd az, aki tolta, rögzítette a kocsit és leült. Abban a pillanatban lépett be Ákos. Azonnal odament, lassan kibújtatta a kabátot, összehajtogatta, az ölébe vette, és azt mondta: 'Elsőként hozzátok oda.' Akkor azt éreztem, hogy szégyenkezem, mert bár szociálisan érzékeny vagyok, de nekem ez a gondolat nem jutott eszembe azonnal."

Ákos egyedülálló személyisége és az általa kifejezett emberi gesztusok inspirálták a producert, hogy portréfilmet készítsen róla. "Időnként láttam róla megjegyzéseket, amelyeket nem szeretnék idézni, mert felháborítónak tartom, hogy egy 36 éve sikeres művészt ilyen módon bíráljanak. Ekkor határoztam el, hogy dokumentumfilmet kell készíteni, hogy bemutassuk őt az embereknek. Ha csak tíz ember véleménye változik meg a film hatására, már megérte" - mondta Hábermann Jenő, a Balázs Béla-díjas filmproducer az InfoRádió Aréna című műsorában. "Ez a film róla szól. Ő mesél, zeneszámokkal illusztráljuk a történetét, és még egy kis fikciót is csempészünk a gyerekkoráról. Mély érzelmi utazásra hívunk a magasságok és mélységek világába."

Related posts