Új hatóság lép színre - A nehezen kezelhető weboldalak letiltása is egy lehetséges megoldás lehet.
Új fogyasztóvédelmi hatóságot állít fel a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság néven. Az új hivatal 2025. január 1-én indul, vezetője Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság korábbi elnöke Pintér István lesz. Egyik fő céljuk az online visszaélések visszaszorítása lesz. Az ázsiai dömping ellen közös európai fellépés készül, de legvégső esetben akár az oldal magyarországi elérhetetlenné tétele is felmerülhet - hangzott el egy, a témában tartott tájékoztatón.
Az újonnan alakult hatóság küldetése a fogyasztóvédelem hatékonyságának fokozása - nyilatkozta az újonnan kinevezett vezető. Kiemelte, hogy elengedhetetlen, hogy tevékenységük a közvélemény számára is egyértelműbbé váljon, ezáltal erősítve a fogyasztók bizalmát. E cél elérése érdekében célzott kampányokat indítanak, és iskolákba is ellátogatnak, hogy minél szélesebb körben tájékoztathassák a fiatalokat.
Azt tervezik, hogy a jól működő cégek pozitív tanúsítást kapjanak, ezzel is ösztönözve a vállalkozásokat a fogyasztóbarát hozzáállásra. A szabályozási háttér is átláthatóbbá válik, például a felügyeleti díjak kezelésében:
a korábban a NÉBIH által beszedett díjak a NAV-hoz kerülnek, ugyanakkor a díjak mértéke nem változik.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság idén 38 különböző vizsgálati témát tűzött ki célul, amely szám 2025-re 50-re nő. A hatóság főbb szempontjai között kiemelkednek a beérkező fogyasztói panaszok, a széles közönséget érintő problémák, valamint a hagyományosan ismétlődő, különösen fontos vizsgálatok. Emellett figyelembe veszik az új, váratlan problémák felmerülését, és azokat a jelzéseket is, amelyeket kormányhivatalok, civil szervezetek vagy békéltető testületek küldenek – nyilatkozta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, aki a gazdaságfejlesztés, a fogyasztóvédelem és a kereskedelem területéért felel.
A 2025-ös témakörök négy alapvető kategóriába oszthatók:
Év közben indokolt esetekben rendkívüli témavizsgálatot rendelhet el a miniszter.
A magyar kormány számára kiemelt kérdés a Temuhoz és más hasonló kínai webshopokhoz kapcsolódó problémák kezelése. A tervek szerint nemcsak a gyártók és forgalmazók, hanem maguk a platformok is szankciók alá eshetnek. A fogyasztóvédelem keretében olyan eszközöket alkalmaznak, mint például a próbavásárlások és a rendszeres megfigyelés.
Ha bejelentés érkezik, a kormányhivatal eljárást indít, és ha szükséges, bírósági úton komoly bírságot is kiszabhat. Ez a kérdés nem csupán Magyarországot érinti, hiszen az ország aktívan részt vesz uniós szintű intézkedésekben is - nyilatkozta Csákiné Gyuris Krisztina, a tárca főosztályvezetője.
Gerlaki Bence hozzátette, hogy a hatóság eszköztárában
A Temu elérhetetlenné tétele is szóba jöhet, amennyiben a feltárt panaszok széles fogyasztói kört érintenek.