Karácsony Gergely szándékosan rombolja Budapest közlekedését.


Holnap délben, pontosan tíz percre leáll a főváros tömegközlekedése. Karácsony Gergely főpolgármester döntése alapján 11:50 és 12:00 között a BKV járművei nem fognak közlekedni. Kivételt képeznek azonban a 100E Repülőtéri Expressz, a 2016 óta MÁV kezelésében lévő HÉV, valamint a MÁV-csoport által üzemeltetett helyközi buszjáratok, amelyek korábban Volánbusz néven futottak. A BKV leállása viszont nem érinti a MOL Bubi közbringarendszer működését, így a kerékpározni vágyók továbbra is használhatják a bicikliket.

A tervek szerint azok a járművek, amelyek az üzemszünet kezdetét jelző 11:50-es időpontban két megálló között közlekednek, még elviszik az utasokat a következő megállóhelyig. Azonban ott megállnak, és csak déltől folytatják útjukat. A közlekedési vállalat egy sajtóközleményben tájékoztatott arról, hogy ha a járművek nem tudnak beparkolni a megállóba, a járművezetők mindenképpen gondoskodnak arról, hogy az utasok biztonságosan leszállhassanak.

A leállás további részletei és az érintett vonalak listája elérhető a BKK hivatalos weboldalán: bkk.hu/10percbudapestert. Érdemes ellátogatni az oldalra a legfrissebb információkért!

Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója és kutatási-elemzési igazgatója úgy véli, hogy a budapesti tömegközlekedés leállása nem csupán technikai problémákat vet fel, hanem jogi és biztonsági kérdéseket is. A szakértő megjegyzi, hogy a döntés körüli tájékoztatás jelenleg ellentmondásos, ami tovább növeli a közvélemény aggodalmait.

A BKK részéről is fejetlenséget érzékel, hiszen nem tisztázott: hogyan fognak a villamosok 11:50-kor megállni? A megállók hosszát ugyanis nem arra tervezték, hogy a tíz perces leállás miatt beérkező három-négy, vagy akár még ennél is nagyobb számú járatot be tudja fogadni. Mi lesz azokkal a villamosokkal, amelyek nem férnek be a megállókba? - tette fel a kérdést. A szakember szerint az sem tisztázott, hogy a járművekről leszállhatnak-e az utasok? Mint fogalmazott: "Balesetveszélyes helyzet is létrejöhet akkor, ha a nyílt pályán áll meg a villamos, és az utasoknak az úttesten keresztül kell a járdára átkelniük".

Hozzátette: a metróban a helyzet még különösebb fordulatot vehet. Ott ugyanis "biztosra vehető, hogy lesz olyan vonat, amelyik kénytelen lesz az alagútban megállni és várakozni".

Kőrösi Koppány szerint jogilag is nehezen értelmezhető a helyzet. Az Önkormányzati törvény ugyanis nevesítetten kötelező feladatként írja elő Budapest számára a közösségi közlekedés megszervezését. Ezt a feladatot a BKK végzi a Fővárosi Önkormányzat megbízásából.

Kijelentette: "a törvény nem ismeri a negatív megrendelés fogalmát. Sem a jogalkotó, sem a szerződések készítői nem gondoltak arra, hogy mi van akkor, ha a tulajdonos nem működtetni, hanem korlátozni akarja Budapesten a tömegközlekedést. Jelen tudásunk szerint tehát ilyen utasítás, vagy negatív megrendelés jogi értelemben egyszerűen nem adható a BKK-nak" - mondta. Hozzátette: a "főpolgármester egy személyes utasítási jogköre is kérdéses, hiszen a BKK és a szolgáltatók, vagyis a BKV, Volánbusz, Arriva, valamint a HÉV-et üzemeltető MÁV-csoport közötti szerződésekben sincs lehetőség az ellátás szüneteltetésére. Amikor ezek a jogi iratok készültek, senki sem gondolt arra, hogy ezt a kérdést is szabályozni kellene" - mondta Kőrösi Koppány.

Hasonló véleményen van Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője is. A közösségi médiában megosztott gondolata szerint "a főpolgármester holnap erőszakkal leállítja és megbénítja Budapest közlekedését. Ezt folytatni tervezi egyre hosszabb időn keresztül is. Mindezt azért, hogy elterelje a figyelmet felelősségükről a Tiszával a főváros csődjében és arról, hogy hova tüntették a budapestiek pénzét. Amit a főpolgármester tervez, közérdekű üzem megzavarása és hivatali visszaélésre felbujtás. Karácsony Gergely nem állíthatja le szándékosan a BKV-t egy másodpercre sem. A tulajdonosi jogokat a Fővárosi Közgyűlés gyakorolja nem a főpolgármester. Ilyen szabotázsakciót márpedig mi nem fogunk támogatni. Ha ennek ellenére a főpolgármester mégis megbénítja Budapestet, bűncselekményt követhet el".

Ismert: a leállást azért rendelte el Karácsony Gergely, mert pénzügyi vitába keveredett az államkincstárral. A fővárosi közgyűlés a legnagyobb ellenzéki frakcióval rendelkező Tisza Párt aktív támogatásával az idei esztendőre olyan költségvetést fogadott el, amelynek a kiadási oldala ötvenmilliárd forinttal kurtább a kelleténél. A főváros ugyanis a törvényileg meghatározott szolidaritási hozzájárulásnál ennyivel kevesebb pénzt tervezett be az idei büdzséjébe.

Tavaly Budapest szolidaritási hozzájárulása 75 milliárd forint volt. A törvény értelmében ez az összeg 2025-re 14 milliárd forinttal, azaz összesen 89 milliárd forintra nőtt. Amikor a város vezetése a költségvetési tervet a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztette, már egyértelmű volt, hogy az idei hozzájárulás mértéke 89 milliárd forintra fog emelkedni. A fővárosi közgyűlés azonban elvetette a Fidesz javaslatát, amely szerint ezt az összeget teljes mértékben be kellene fizetni az államkincstárba, és úgy határozott, hogy kevesebb pénzt utal át.

Emiatt fordult a Kúriához a Sára Botond főispán által vezetett Kormányhivatal. A pert Budapest elbukta, a hiányzó összeg első részletére pedig az államkincstár inkasszót nyújtott be. Ez borította fel Budapest költségvetését, hiszen az ötvenmilliárdra semmilyen fedezet sincs.

A hirado.hu értesülései alapján a legfrissebb inkasszónak köszönhetően Budapest hatvanmilliárdos folyószámlahitel-kerete kimerült, így a főváros számára újabb források igénybevétele már nem lehetséges. Információink szerint az OTP-től azt kérték, hogy a bank növelje meg a hitelkeretet további húszmilliárddal. Az Állami Számvevőszék legfrissebb gyorsjelentése arra figyelmeztet, hogy augusztusra a város költségvetése 117 milliárd forintos hiányt mutathat. A likviditási terv alapján az őszi adóbevételek beérkezésével ez a hiány év végére körülbelül 55 milliárdra csökkenhet. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a BKV adóssága akkorra már 65 milliárd forintra rúg, és ráadásul a versenyképes járások program keretében elvonni kívánt 3,7 milliárd forint sem elhanyagolható tétel.

Latorcai Csaba, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára a legutóbbi Kormányinfón kifejtette, hogy a kormány kész támogatni a Fővárosi Önkormányzatot, ugyanakkor hangsúlyozta: véleménye szerint a főbb pénzügyi mutatók nem támasztják alá a csődhelyzet állítását. Kiemelte, hogy Karácsony Gergelynek, valamint a Tisza Párttal létrejött koalíciónak először is el kell fogadnia a törvényes költségvetést, ezt követően pedig alaposan át kell tekintenie a főváros pénzügyi helyzetét.

Ismert: Tarlós István idején Budapest még csak 26 milliárd forint támogatást kapott az államtól, most azonban ez az összeg már 44 milliárd forintra nőtt. Ráadásul Tarlós István idejében még 217 milliárd forint tartaléka volt a fővárosnak, mára azonban ez a pénz úgy tűnt el, hogy a kormány 2010 után kétszázmilliárd forintos adósságterhet is magára vállalt. Mindeközben pedig Budapest iparűzési adóbevétele 168 milliárdról 300 milliárdra nőtt. Végezetül ezekhez a pénzügyi adatokhoz még hozzá kell adni, hogy a kormány az elmúlt évek során a városban többszáz milliárd forintos fejlesztést valósított meg, a budapesti kis- és középvállalkozásoknak pedig kétszázmilliárd forint fejlesztési támogatást adott.

Szentkirályi Alexandra szerint: "a főpolgármester újabb interjút adott és megint fenyegetőzött. A pénteki 10 perc után, szerinte 10 órás, 10 napos és 10 hetes leállás is jöhet a fővárosi közlekedésben. Ez azt jelenti, hogy nem fog járni a busz, a villamos, a metró, a troli, semmi. Miért? Mert a főpolgármester saját bukását és a főváros csődjét is a budapestieken akarja elverni. Őket bünteti ahelyett, hogy megoldást keresne a csődre, amit a Tiszával okoztak. Ez elfogadhatatlan! Karácsonynak és a Tiszának vállalnia kell a felelősséget és megoldást kell találjanak Budapest csődjére. A kormány kész segíteni, de ehhez törvényes költségvetés kell, át kell világítani a főváros költekezését, Karácsony Gergelynek, a Tisza Pártnak és Vitézy Dávidnak pedig végre Budapestért kellene dolgoznia" - írta közösségi oldalán Szentkirályi Alexandra.

Related posts