Kisiskolások országos tantárgyversenyeinek átalakítása és egyszerűsítése


Prof. dr. David Daniel, az oktatási tárca vezetője miniszteri rendeletet adott ki, amelyben megtiltja, hogy nemzetközi versenyeket és iskolai olimpiákat szervezzenek az alsó tagozatos (I-IV. osztályos) diákok számára. Ezzel hivatalosan is érvényessé tette azt a múlt évi kísérletet, amelyet megpróbáltak életbe ültetni az iskolákba küldött tájékoztatás révén.

A friss miniszteri rendelet célja, indokolta meg pszichológusként is az eljárást a tárcavezető, hogy az országos versenyek felfüggesztésével csökkentsék a kisiskolás gyermekekre gyakorolt korai megterhelést, akik egyenletesen kell fejlődjenek az alapképességek elsajátítása terén.

Egyúttal hangsúlyozta, hogy a kisiskolások számára rendezett országos versenyek korai bevezetése kedvezőtlen hatással van a "meditációs ipar" kialakulására, és arra ösztönzi az elemi osztályos tanulókat, hogy bizonyos tantárgyakra és aktivitásokra helyezzék a hangsúlyt, miközben figyelmen kívül hagyják más, ugyanolyan lényeges területeken szükséges alapvető készségek fejlesztését.

A miniszter hangsúlyozta a másodikosok és negyedikesek tudásszintjének országos felmérésének fontosságát, amely segíthet abban, hogy az oktatási folyamatot a diákok egyéni képességeihez és tudásszintjéhez igazítsák. Ez valóban lényeges lépés lenne a hatékony tanulás érdekében, és nagyon üdvözlendő, ha ezt megvalósítanák.

Az érintettekkel együtt magam is furcsállottam, hogy az évek során bejáratott, jól megrendezett, hangulatos, sok kisdiákot megmozgató regemondó, versmondó, mesemondó, matematikai pontszerző, anyanyelvismereti és sorolhatnám a többi vetélkedőt, meg kell szüntetni. Holott ezek a nagyobb települések mellett a főutaktól távol eső falvakból is részt vevő kisdiákok tehetségét és az alsó tagozaton tanító pedagógusok hozzáállását bizonyították, bárhol is legyen a munkahelyük. A jutalom sem maradt el, hiszen a díjnyertes tanulók érdemösztöndíjban részesültek, és a pedagógusok bérének kiszámításakor is pontokat jelentett diákjaik sikeres szereplése az országos besorolású vetélkedőkön.

A tavalyi év során a versenyeket regionális szintre korlátozva mégis sikerült megrendezni őket. A tervezett miniszteri tilalom 2025-re is lehetővé teszi a helyi és regionális vetélkedők lebonyolítását, amennyiben a szervező intézmények felelősségteljesen vállalják a szaktárca irányelveit.

Milyen hatásai vannak a szigorú és a rugalmas miniszteri rendeletnek? Ha a versenyek csupán regionális szinten zajlanak, akkor nem fognak születni országos szintű első díjas diákok, akik érdemösztöndíjat kaphatnának, és tanáraik sem jogosultak az ehhez kapcsolódó pontszám elnyerésére. Az iskolák és a szponzorok viselik a szervezési költségeket, ami azt jelenti, hogy a pénzügyi tényezők dominálják a döntéseket. Így akár arra is következtethetünk, hogy a diákok terhelésével kapcsolatos aggályok helyett inkább a költségvetési kérdések játszották a főszerepet az országos vetélkedők csökkentésében, amelyek a kisiskolásokat érintik.

Related posts