Magyarország lakói egy állandó kormányzati kampány hatásának vannak kitéve.
Az, hogy az Európai Parlament nem volt hajlandó felfüggeszteni
Sem Magyar Péter, sem az olasz radikális antifasiszta Ilaria Salis mentelmi jogát nem érintik, ami jól mutatja, hogy az uniós törvényhozók között egyre fokozódik az aggodalom a magyar igazságszolgáltatás függetlenségével kapcsolatban - olvasható az EurActiv cikkében.
A brüsszeli portál hangsúlyozza, hogy Magyar Péter korábban szoros kapcsolatban állt Orbán Viktorral, ám mára ő lett a miniszterelnök egyik legélesebb kritikusa. Számos Európai Parlamenti képviselő véleménye szerint politikai nyomásgyakorlás célpontjává vált, különös figyelmet fordítva a jövő évi magyar választásokra. Az EurActiv elemzése alapján ez a lépés valószínűleg táptalajt nyújt Orbánnak, hogy felerősítse azon állítását, miszerint Brüsszel védi szövetségeseit, miközben beavatkozik Magyarország belügyeibe. Budapest hosszú ideje konfliktusban áll az EU-val a jogállamiság, a médiaszabadság és a bírói függetlenség kérdésében. A portál megjegyzi, hogy eddig az Európai Parlamentben a hagyományos álláspont az volt, hogy politikai motivációval kapcsolatos esetek kivételével általában hajlandók felfüggeszteni az EP-képviselői mandátumot. Most azonban Magyarország helyzete e hagyományos elvet egyre inkább árnyékolja.
A Deutsche Welle német közszolgálati médiaportál angol nyelvű szolgáltatásában az a kérdés merült fel, hogy miként kezelik a politikai pártok az EU-n belüli közösségi médiafelületeken megjelenő politikai hirdetéseket. Különösen érdekes, hogy a magyar kormányzó párt, a Fidesz, amely Orbán Viktor vezetésével működik, hogyan reagál erre a jelenségre Európa-szerte.
A cikk felidézte, hogy a lengyel elnökválasztás május 18-i első fordulóját megelőző 30 nap során a politikai pártok és hozzájuk kötődő, frissen létrejött álcivil szervezetek mintegy 360 ezer eurót költöttek Facebook-hirdetésekre. Eközben, ugyanezen időszak alatt Magyarországon a kormányzó Fidesz egymaga hasonló összeget fordított politikai reklámokra, bár akkor a magyarországi választásig még csaknem egy év volt hátra. Figyelembe véve azt, hogy a közvetlen kormányzati ellenőrzés alatt álló magyar médiaintézmények ugyanazokat az üzeneteket közvetítik, mint a Fidesz, elmondható, hogy a magyar kormány többet költött, mint az összes lengyel politikai párt együttvéve, annak dacára, hogy Lengyelország négyszer népesebb Magyarországnál.
A fizetett közösségi médiatartalom kiemelkedő szerepet játszik Orbán hazai kommunikációs stratégiájában, hiszen a Fidesz olyan hatalmas összegeket fektet ebbe, hogy az még az EU-s viszonylatban is figyelemre méltó. A Deutsche Welle hivatkozott a Political Capital magyar think-tank elemzésére, amely szerint a Fidesz a tavalyi európai parlamenti választási kampány során négyszer annyit költött, mint az összes ellenzéki párt összesen.
Frissebb példák is világosan mutatják, hogy Orbán Viktor politikai stratégiája valóban más dimenzióban mozog, mint a régió többi miniszterelnökének megközelítése, különösen a közösségi média hirdetési költségeit illetően. Csehország parlamenti választási kampányának közeledtével a Facebook-hirdetések költései megugrottak, ám a számok a magyarországi adatokhoz képest eltörpülnek. Míg Csehország politikai pártjai augusztus 23. és szeptember 21. között összesen nem egészen 500 ezer eurót költöttek Facebook-hirdetésekre, addig Magyarországon ebben az időszakban a Fidesz és az általa irányított médiabirodalom - beleértve a közvetlenül kontrollált proxikat is - körülbelül 2,5 millió eurót invesztált e célokra.
Magyarország lakói folyamatosan tapasztalják a kormányzati kommunikáció intenzív jelenlétét - állította László Róbert, a Political Capital választási elemzője a Deutsche Welle-nek. A szakértő hangsúlyozta, hogy a politikai hirdetések tiltása számos közösségi médiafelületen jelentős hatással lesz a Fidesz kommunikációs stratégiájára, mivel ez az egyik kulcsfontosságú eleme a párt kampányának. Emellett kiemelte, hogy a Google önellenőrző algoritmusának hiányosságai miatt a Fidesz által finanszírozott YouTube-videók továbbra is elérhetők, mivel ezeket olyan címkékkel látták el, mint például "Munkahely és oktatás" vagy "Művészet és szórakoztatás".
A Deutsche Welle jelentése szerint a Fidesz már készen áll a tilalom életbe léptetésére. Orbán Viktor bejelentette a Harcosok Klubja elindítását, amelynek célja, hogy az aktivisták harcoljanak a külföldről támogatott ellenzéki hangok ellen, különösen a Facebook komment szekcióiban.
A német közszolgálati portál szerint Orbán jól gondolja, hogy a Fidesz lemaradt kihívója, Magyar Péter mögött, akinek a Facebook oldala meggyőző elérési adatokat mutat, és tovább növekszik. Hanula Zsolt, a Telex közösségimédia-szakértője azt mondta a Deutsche Wellének, hogy Magyar, aki egy centet se költött politikai hirdetésekre, Facebook-oldalával hónapról hónapra szerves módon produkálta a legmagasabb elérési mutatókat.
A német portál információi alapján Magyar Péter sikerének titka abban rejlik, hogy szinte állandóan fizikailag is jelen van a vidéki közösségekben. Rendszeresen ellátogat Fidesz-támogató településekre, ahol nemcsak a helyi problémákra hívja fel a figyelmet, hanem aktívan kapcsolatba lép az emberekkel is, kezet ráz, és eszmecserét folytat a lakosokkal.
A Deutsche Welle interjúvolta meg Clare O'Donoghue Velikic közösségi média szakértőt, aki kilenc évet töltött a Facebooknál. Szerinte a Fidesz aktivistagyűlésekkel azt szeretné bemutatni, hogy a képernyők előtt valós, hús-vér emberek ülnek. Ugyanakkor felvetette, hogy mindez csupán egy digitális hadviselési taktikának is tekinthető, amely mögött valójában egy elképesztő mennyiségű új, automatizált hamis profil állhat, ami a valóság eltakarására szolgál.