"Nem létezett olyan forgatókönyv, amely lehetővé tette volna számunkra a világbajnoki cím elvesztését" - nyilatkozta Wolff a 2021-es szezon utolsó versenye kapcsán - F1VILÁG.HU.


Toto Wolff, a Mercedes Forma-1-es csapatának vezetője, látszólag még mindig nem tudta feledni a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj eseményeit. Egy nemrégiben adott interjúban a bő három évvel ezelőtti történésekre reflektált, és kifejtette, hogy véleménye szerint Lewis Hamiltont igazságtalanul fosztották meg nyolcadik világbajnoki címétől. Wolff szavai árulkodnak arról, hogy a verseny kimenetele mély nyomot hagyott benne és a csapatban.

A 2021-es szezonzáró verseny eseményeit talán senkinek sem kell bemutatni: az abu dhabi futam a Forma-1 történetének egyik legdrámaibb végjátékát hozta, ahol végül Max Verstappen egy vitatható versenyigazgatói döntés után szoros csatában legyőzte Lewis Hamiltont, megszerezve ezzel pályafutása első világbajnoki címét.

Az idényzárón az akkori versenyigazgató, Michael Masi a biztonsági autós fázis alatt szokatlan módon értelmezte a szabályokat, ezáltal lehetőséget biztosítva Verstappennek, hogy friss gumikon megelőzze Hamiltont az utolsó körben. Wolff szerint a döntés semmilyen körülmények között nem volt indokolt.

"A szabályok szigorú értelmezése alapján először is a lekörözött autókat a mezőny végére kellene visszahelyezni" - nyilatkozta Wolff a Dax Shepard Armchair Experts című podcastban. "Ez egyértelmű, hiszen nem maradt elegendő kör, így a verseny a biztonsági autó mögött zárult volna, és így mi nyerjük a bajnokságot."

Wolff alaposan kifejtette azokat a lehetséges forgatókönyveket, amelyek a szabályok keretein belül megelevenedhettek volna, hangsúlyozva, hogy ezek mindegyike Hamilton győzelmét eredményezte volna.

A második alternatíva az lett volna, hogy a lekörözött autók visszatérnek a saját pozíciójukhoz, és még egy kört kell teljesíteniük a zöld zászló előtt. Ezzel a megoldással is mi kerülünk ki győztesen a bajnokságból.

A harmadik alternatíva – bár szabálytalan, de bizonyos értelemben érthető – az lenne, ha az utolsó kört zöld zászló alatt futották volna le. Ebben az esetben Lewis akkor is győzött volna, hiszen még mindig volt néhány autó köztük és Max között.

Wolff hangsúlyozta, hogy a Mercedes nem hozhatott volna más stratégiai döntést, például kiállni új gumikért, ahogy azt Verstappen tette, mert azzal elveszítette volna a vezető pozíciót, és a verseny valószínűleg biztonsági autó mögött ért volna véget.

"Öt körrel a verseny vége előtt már világbajnoki címvédőknek érezhettük magunkat. Olyan forgatókönyv nem létezett, amely megbolygatta volna ezt a helyzetet. Aztán jött Michael Masi, aki váratlanul úgy határozott, hogy a világbajnokságot egy körrel rövidíti le - és eközben néhány autót hátrasorolt a mezőnyből, ami teljesen példa nélküli lépés volt."

Wolff véleménye szerint Masi döntése túllépett a versenyigazgató hatáskörén, és olyan megoldást talált, amely "nem szerepelt a szabálykönyvben". A döntésről beszélve Wolff kiemelte, hogy az összehasonlítható más sportágak legvitatottabb ítéleteivel.

"Valószínűleg a legtöbb sportágat tekintve is" - válaszolta Wolff arra a kérdésre, hogy ez volt-e a legmegosztóbb döntés a sporttörténelemben. "Olyan egyértelmű volt, hogy a játékvezető valamit tett, ami nem volt benne a szabálykönyvben, még csak nem is egy mérlegelési döntés volt, hanem egyszerűen nem szerepelt a szabálykönyvben."

Related posts