Óriási pénzbírság várhat a Volkswagendre.
A Volkswagen és számos más autógyártó komoly kihívásokkal néz szembe: az EU szigorodó előírásai, a lassuló elektromos autópiac dinamikája és a jelentős bírságok mind-mind megnehezítik a helyzetüket. Ahhoz, hogy megőrizzék piaci pozíciójukat, elengedhetetlen az innováció, a hatékony együttműködések kialakítása, valamint a fenntartható technológiák fejlesztése és alkalmazása. Ezek a tényezők kulcsfontosságúak lehetnek a jövőbeni sikerük szempontjából.
A Volkswagen Csoport éppen hogy csak túllépett a költséges dízelbotrány árnyékán, de továbbra is komoly nehézségekkel küzd a szigorú európai károsanyag-kibocsátási normák betartásában. Az EU 2025-re 15 százalékkal kívánja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátási célokat a 2021-es szinthez képest. Az autógyártók számára minden, a megengedett határokat túllépő gramm szén-dioxid után 95 eurós bírságot kell fizetniük, ami globális szinten gyorsan jelentős költségeket jelenthet.
A Volkswagen előrejelzései alapján 2024 végére várhatóan körülbelül 1,5 milliárd eurós bírságot kell majd kifizetnie a túllépett emissziós normák miatt. Ez az összeg ugyan jelentős, de még mindig elenyésző a dízelbotrány következményeként felmerült 31,3 milliárd eurós költségekkel szemben.
A Volkswagen Csoport, amely magában foglalja az Audi, Škoda és Porsche márkákat, számára ideális megoldás lehet, ha több plug-in hibrid és tisztán elektromos járművet kínálnak. Ez segíthetne a belső égésű motorral működő autók által kibocsátott károsanyagok mérséklésében. Ezen kívül, ahogyan azt a Stellantis is mérlegeli, a benzines és dízelautók gyártásának fokozatos csökkentése is egy reális alternatíva lehet.
Egy alternatív megoldás lehet az emissziós kvóták közös felhasználása olyan környezetbarát márkákkal, amelyek már bizonyították elkötelezettségüket a fenntarthatóság iránt. Például, a Toyota, Ford és Subaru autógyártók már aktívan együttműködnek a Teslával, míg a Mercedes az olyan márkákra, mint a Volvo és a Polestar, támaszkodik. Bár ez a megközelítés szintén pénzügyi ráfordítást igényel, a bírságok kifizetésénél valószínűleg gazdaságosabb választás lehet.
A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo korábban figyelmeztetett: az EU autógyártóit akár 15 milliárd eurós bírság is fenyegetheti. Bár több gyártó próbálta elérni, hogy az EU enyhítse a 2025-ös előírásokat, eddig nem jártak sikerrel. Az európai autópiac adatai sem biztatók: az ACEA szerint 2024-ben az elektromos autók piaci részesedése 13,6 százalékra csökkent, míg a plug-in hibrideké 7,1 százalékra esett vissza. Különösen a VW Csoport elektromosautó-eladásai estek 5,2 százalékkal, mindössze 447.900 darabra.
Az Európai Unió újabb lépéseket tesz a környezetvédelmi céljai elérése érdekében: 2030 és 2034 között tovább csökkenti a kibocsátási normákat, míg 2035-től kizárólag zéró kibocsátású járművek engedélyezésére számíthatunk a piacon. Bár elképzelhető, hogy a szintetikus üzemanyagok kivételeket kaphatnak, a Motor1 elemzése szerint nehezen valószínű, hogy ezek a technológiák a következő tíz évben jelentős előrelépést mutathatnak.