Mi a helyzet a szankciókkal? Az EU-s dokumentumokban rendre megbírságolják az orosz tartályhajókat, mintha csak egyfajta figyelmeztető üzenetet küldenének a tengeren.


Az uniós hajógyárak orosz "jégosztályú" (speciális körülmények - erős és vastag jég - között is képes szállítani) tartályhajókat javítanak, és szárazdokk-létesítményeket kínálnak, lehetővé téve Moszkva számára, hogy az energiaszektorát sújtó nyugati szankciók ellenére továbbra is gázt szállítson az Északi-sarkvidéken - írja a Financial Times.

A francia Damen hajógyár és a dániai Fayard A/S által végzett karbantartási munkák nélkül az orosz Yamal LNG-üzem számára komoly kihívás lenne a kulcsfontosságú piacokra való eljutás a téli időszakban, amikor az északi féltekén a gázárak az egekbe szöknek.

A Kpler, mint adat- és elemző vállalat, műholdas felvételek és kikötői nyomonkövetési információk révén megállapította, hogy a két hajógyár összesen 15 speciális Arc7 tartályhajóból 14-et sikeresen üzembe helyezett. Ezek a hajók a Yamal LNG-től érkeztek, és érdekes módon több esetben is meg kellett állniuk a kikötőben.

- fogalmazta meg Malte Humpert, a High North News sarkvidéki hajózási szakértője, aki figyelemmel kísérte a hajók mozgását. Véleménye szerint a szolgáltatás elérhető lenne más helyeken is, de ez jelentősen eltérítené őket a megszokott útvonaluktól.

Nyolc tankerhajó futott be a Damen kikötőjébe, míg a Fayard kilenc új egységet biztosított Ukrajna 2022 februári orosz inváziója óta. Az előbbi vállalat...

Megerősítette, hogy "több orosz LNG szállításában részt vevő hajó felújítása történt", majd azonnal hangsúlyozta, hogy "minden lépést szigorúan az európai szankciós jogszabályok keretein belül hajtott végre".

Kiemelték, hogy "a közeljövőben nem terveznek további módosításokat ezekben az LNG-hajókban".

azok továbbra is működnek, így a szankciók hatása részben csökkenthető. Az Európai Bizottság célja, hogy fokozatosan megszüntesse az orosz földgáz importját, azonban az orosz cseppfolyósított földgáz (LNG) növekvő beáramlása megnehezíti ezt a folyamatot. Az EU ambiciózus tervei 2027-re a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának teljes felszámolását célozzák, de a Yamal gázszolgáltatótól érkező szállítmányok továbbra is kihívást jelentenek. A szankciók ellenére a hajózás és a gyártás zavartalanul folytatódik, ami azt jelzi, hogy a célok elérése nem lesz zökkenőmentes.

A hajók nem orosz lobogó alatt hajóznak, és a különleges tartályhajók sem lennének képesek elosztani rakományaikat az európai gyárak műszaki tudása és karbantartási támogatása nélkül.

Az Európai Unió december 16-án döntést hozott arról, hogy szankciókat vezet be a hajóra, ezzel első alkalommal lépett a Yamal projekt ellen irányuló intézkedések irányába. Ezzel szemben az Egyesült Államok már korábban is szigorú szankciók egész sorát alkalmazta a projekttel kapcsolatban.

Az egyetlen tanker, amely egyik gyárhoz sem jutott el, a Christophe de Margerie, amely a szankciók alá vont orosz hajózási társaság, a Sovcomflot birtokában áll.

A Yamal-félszigetről kiindulva a hajók számára Európa irányába való navigálás kisebb kockázatokkal jár, míg a sarkvidéki tengeri útvonal Kína felé ebben a hideg időszakban jelentősen meghosszabbodik és sokkal kockázatosabbá válik. Az Oxford Institute for Energy Studies legújabb kutatása alapján...

Az Arc7 LNG-szállítók Dél-Koreában készültek, és minden egyes hajó építési költsége körülbelül 333 millió dollárra tehető. Ez a jelenlegi árfolyam szerint körülbelül 34,85 milliárd forintnak felel meg.

Ezek a hatalmas hajók meghaladják a 200 méteres hosszúságot, és körülbelül 170 ezer köbméternyi földgáz szállítására képesek.

Míg az orosz kőolaj és szén uniós szintű szankciókat kapott, a gáz esetében az ellátás biztonságával kapcsolatos félelmek miatt kivételt tettek, így az nem került a korlátozások hatálya alá.

Related posts