Az FIA reagált Verstappenék kritikáira – Lehetséges, hogy kötelezővé válik a hűtőmellény használata? | M4 Sport


Nagy ellenállásba ütközött az FIA az F1-es versenyzőknél az idei évre fejlesztett hűtőmellények kérdésében. Könnyen lehet azonban, hogy Max Verstappenék elveszítik ezt a csatát.

A legutóbbi Szingapúri Nagydíjon történt, hogy a Forma-1 történetében először hirdettek meg hivatalos hőségriadót az FIA. Ez a döntés egy új korszakot nyitott meg, hiszen 2025-től bevezetett hűtőmellények első éles bevetését jelentette. Korábban már akadtak versenyzők, akik kísérleteztek a hűtési megoldással, ám most először volt lehetőségük arra, hogy úgy viseljék, hogy az nem jár semmiféle tömegbeli hátránnyal. A hőségriadó értelmében minden autóba kötelezően be kellett építeni a hűtőmellény működtetéséhez szükséges eszközöket. Ha egy versenyző mégsem használta a hűtőruhát, akkor a súlyát ballasztsúlyok formájában kellett kompenzálnia a pilótafülkében.

A mezőny egyes tagjai éles kritikával illették az új kezdeményezést. Max Verstappen már az időmérő edzés után kifejezte, hogy nem tervezi a mellény viselését, mivel nem látja a hasznát. Ezen kívül éles támadást intézett az FIA ellen, amiért arról beszéltek, hogy 2026-tól biztonsági indokokra hivatkozva minden versenyző számára kötelezővé tennék a mellény használatát a forró versenyek során.

A Red Bull csapat mellett Lewis Hamilton is kifejezte véleményét erről az ötletéről, amelyet ő opcionálisnak tartana a mellény viselését illetően.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses részlegének vezetője úgy véli, hogy meglepően ironikus, hogy a pilóták egy része most a mellényekkel kapcsolatban emel szót, miközben a mellények kifejlesztését elindító 2023-as Katari Nagydíj után - ahol számos versenyző szenvedett a hőtől és többen kórházba is kerültek - éppen ők voltak azok, akik a vészharangot kongatták, kérve az FIA intézkedését.

- magyarázta Tombazisz a The Race-nek, honnan is indult a mellényes történet.

A görög szakember elismerte, hogy a megoldás kidolgozása hosszabb időt vett igénybe, mint azt eredetileg tervezték. Eleinte más technológiai megközelítéseket mérlegeltek, ám ezek számos nehézséget okoztak. Végül egy sokkal egyszerűbb, de hatékonyabb módszert választottak: szárazjég segítségével keringetnek hűtött vizet a mellény belsejében elhelyezett csövekben. Azonban ezzel kapcsolatban felmerül egy probléma: a szárazjég olvadása miatt a rendszer hatékonysága fokozatosan csökken. Verstappenék tapasztalatai szerint a mellény bizonyos pontokon inkább melegíti őket, mintsem hűti. Továbbá, a kényelmi szempontok is visszatartják néhány versenyzőt attól, hogy viseljék ezt a ruhadarabot.

Ami a kötelezővé tétel lehetőségét illeti, Tombazisz szerint bármit is mondanak az F1-es versenyzők, igenis fennáll biztonsági kockázat, és az FIA szeretné elkerülni, hogy egy nap majd a hőség miatt kelljen lefújnia egy versenyt. Tombazisz szerint ilyen szempontból nem nagy a különbség a mellény, a versenyzők gerincét védő HANS vagy éppen a fejvédő glória között.

Esteban Ocon elismerte, van logika az FIA nézőpontjában is. "Voltak olyan új dolgok, amiket az FIA bevezetett, és amiket a versenyzők eleinte elleneztek, de később mégis mellettük voltak. Ez biztonsági szempontból nyilván nem olyan, mint a HANS vagy a glória, de ha egy versenyző egész este beteg, hány és ki van száradva, az nem fogja elmondani az FIA-nak, hanem versenyezni fog. És ha rendkívül párás közegben versenyez, és a hűtőmellény segíthet neki, hogy ne ájuljon el vagy menjen neki másnak, akkor ez biztonsági szempont" - mondta a Haas versenyzője.

Tombazisz elismerte, a kötelezővé tétel azért is merült fel, mert ezzel is próbálják gyorsítani a megoldás fejlesztését. Amennyiben nem lenne kötelező használni, vagy mondjuk nem szabványosítanák a berendezés tömegét, csapatok mondhatnák azt, hogy nem foglalkoznak a mellény fejlesztésével, mert van ennél fontosabb terület is.

Az FIA szakembere végül hozzátette, a szövetség sokszor nem kapja meg a kellő tiszteletet és elismerést azért a munkáért, amit a biztonság fokozásáért végez. "Ez csak egy kis kő a falban. Nem akarom túllihegni, de a következő években egy nap majd talán ez lesz az, ami elejét veszi, hogy egy versenyt törölni kelljen, és lehetővé teszi, hogy a versenyzők megfelelően vezethessenek" - mondta, kiemelve, biztosak benne, hogy létezik megoldás, ami egyszerre hatékony és kényelmes is a versenyzők számára.

Related posts