Új kihívások elé néznek a friss jogsival rendelkező autósok, mivel bevezetésre kerül a megújított vizsgarendszer, amely szigorúbb előírásokat tartalmaz.

Az Európai Parlament (EP) kedden megerősítette a vezetői engedélyek uniós szabályainak aktualizálását.
A testület legfrissebb tájékoztatása alapján a közelgő vizsgák során olyan fontos témák kerülnek előtérbe, mint a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a modern vezetéstámogató rendszerek működése, az ajtók biztonságos nyitásának szabályai, valamint a telefonhasználat által okozott figyelemelterelés veszélyei. Az Európai Parlament képviselői kérésére a legújabb képzési és vizsgakövetelmények kiemelten foglalkoznak a kockázatokkal, különös figyelmet fordítva a gyalogosokra, gyermekekre, kerékpárosokra és más veszélyeztetett úthasználókra.
A motorkerékpároknál és a gépjárműveknél a jogosítványok érvényessége 15 év lenne, de a nálunk is szokásos tízre csökkenthetik azok a Magyarországhoz hasonló tagállamok, amelyek az okmányt személyazonosító igazolványként is használják.
Először a történelem során az unió tagállamai közös döntést hoztak, amelynek értelmében a kezdő járművezetők számára legalább kétéves próbaidő kerül bevezetésre. Ezen időtartam alatt a fiatal sofőrökre szigorúbb előírások vonatkoznak. Például, ha valaki alkohol vagy kábítószer hatása alatt ül a volán mögé, vagy elmulasztja a biztonsági öv, illetve a gyermekbiztonsági rendszerek használatát, akkor súlyosabb büntetésekre számíthat. Magyarországon eddig is kezdő vezetőnek számított az, aki a jogosítványát két éven belül szerezte meg, de az új irányelv révén más tagállamokban is megerősítették ezeket a szigorúbb szabályokat, így mindenhol egységesebbé válik a helyzet.
Az Európai Unió keretein belül szabályozás érvényes arra vonatkozóan, hogy a 17 éves fiatalok is megszerezhetik a B kategóriás jogosítványt, amely lehetővé teszi számukra, hogy személyautót vezessenek. Fontos azonban, hogy 18 éves korukig mindig egy tapasztalt sofőr kíséretében kell közlekedniük.
Az első jogosítvány megszerzése vagy megújítása előtt a kérelmezőknek orvosi vizsgálaton kell részt venniük, amelynek során a látásukat, valamint a szív- és érrendszeri állapotukat értékelik. Az uniós tagállamok hatóságai azonban lehetőséget kapnak arra, hogy ezt a folyamatot alternatív módszerekkel, például önértékelő kérdőívekkel vagy saját nemzeti szabályozásaik alapján végezzék el.
Az új szabályokkal fokozatosan a mobiltelefonos jogosítványt tennék elsődlegesé, de az EP közleménye szerint a képviselők gondoskodtak arról, hogy a járművezetőknek továbbra is joguk legyen fizikai jogosítványt kérni.
A jogosítványok visszavonása, felfüggesztése vagy korlátozása ezentúl automatikusan értesítést kap a kiállító uniós országtól. A jövőben a nemzeti hatóságoknak azonnal értesíteniük kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, elkerülve ezzel a felesleges késlekedéseket.
Az új szabályok elfogadása márciusban történt, amikor az Európai Parlament és a tagállami kormányok megállapodtak. A hivatalos kihirdetés után 20 nappal lépnek életbe, de a tagállamoknak még feladatuk, hogy ezeket a szabályokat beépítsék a saját jogrendjükbe, hiszen irányelvről van szó. Ez azt jelenti, hogy nem szükséges a szabályokat szó szerint átvenni, hanem a tagállamoknak van lehetőségük arra, hogy a saját kereteik között alakítsák át azokat.
A tagállami hatóságoknak további egy évük van rá, hogy felkészüljenek a végrehajtásra.
Az uniós jogosítványreform 2023-ban a figyelem középpontjába került, amikor felmerült az ötlet, hogy a nehéz városi hobbiterepjárókat (SUV-ket) külön kategóriába sorolják. Ez a javaslat kizárólag az Európai Parlament falai között merült fel, ám a jogszabályért felelős jelentéstevő javaslatát már a szakbizottsági előkészítő szakaszban elvetették.