Az USS Gerald R. Ford nem csupán a világ legnagyobb és legdrágább hadihajója, hanem egy igazi technológiai csoda, amely a modern haditengerészet élvonalába tartozik. E lenyűgöző hajó a legújabb innovációk és fejlesztések összességét magában foglalja, így


A hadihajó az Egyesült Államok tengeri arzenáljának legújabb és leginnovatívabb tagja, amely a modern haditechnológia csúcsát képviseli.

A USS Gerald R. Ford, az Egyesült Államok Haditengerészetének egyik legimpozánsabb egysége, nemsokára új kihívások elé néz, amikor a karibi térségbe irányítják a Pentagon rendelkezése alapján. Az anyahajó szerdán megérkezett a horvátországi Splitbe, egy előre tervezett látogatás keretében, de hamarosan folytatja útját, hogy csatlakozzon a Latin-Amerika partjainál már állomásozó egységekhez. Pete Hegseth, az amerikai hadügyminiszter szavai szerint ezek a hajók aktívan részt vesznek a drogkartellek elleni harcban, így a USS Gerald R. Ford új szerepet ölt magára a nemzetbiztonság védelmében.

A USS Gerald R. Ford bevetése ezen a helyszínen a New York Times beszámolója alapján rendkívüli fordulatot jelent, hiszen az anyahajó eddig teljesen eltérő területeken teljesítette szolgálatát, mióta 2023-ban megkezdte működését.

A világ legnagyobb hadihajója, a USS Gerald R. Ford, immár másodszor látogat el Splitbe. Az Adriai-tenger partján állomásozva ezúttal az Egyesült Államok Haditengerészetének Hatodik Flottájához csatlakozott. A Hatodik Flotta 1950 óta működik, mint a Haditengerészet európai műveleti egysége, és napjainkban is aktívan részt vesz az európai és afrikai műveletekben. A USS Gerald R. Ford jelenléte a régióban erősíti a NATO-tagállamok közötti együttműködést, különös figyelemmel az Egyesült Államok és Horvátország közötti kapcsolatokra, ahogy azt a horvátországi Amerikai Nagykövetség is hangsúlyozta.

A USS Gerald R. Ford, az Egyesült Államok haditengerészetének legújabb repülőgép-hordozója, számos fontos helyszínt érintett már működése során. A hajó 2017-es szolgálatba állása óta több haditengerészeti gyakorlaton és nemzetközi misszióban vett részt. Járt például a Földközi-tengeren, ahol a NATO hadgyakorlatainak részeként együttműködött szövetséges flottákkal, valamint a Csendes-óceán térségében, ahol a regionális biztonság fenntartásában játszott szerepet. Ezen kívül részt vett humanitárius segélyakciókban is, amelyek célja a természeti katasztrófák által sújtott területek támogatása volt. A USS Gerald R. Ford tehát nem csupán egy hadihajó, hanem a globális biztonság érdekében kifejtett amerikai elkötelezettség szimbóluma is.

A Northrop Grumman által tervezett és épített hajót 2017-ben hivatalosan avatták fel, ám ekkor még nem volt teljesen üzemképes. Csak 2022-ben hagyta el a norfolki haditengerészeti bázist, és a teljes értékű szolgálatot 2023-ban kezdte meg. Ezen év folyamán Oslóba érkezett egy NATO gyakorlat keretében, majd a Földközi-tengerre hajózott, ahol rövid ideig csatlakozott az olasz haditengerészet gyakorlatához a Jón-tengeren. A 2023. október 7-i Hamász-támadás után a USS Gerald R. Fordot ismét a Földközi-tengerre rendelték, ahol a térségben maradt, hiszen a Jón-tenger közvetlen kapcsolódásban áll a Földközi-tengerrel. A következő évben végül visszatért Norfolkba.

A hajó idén, 2025-ben újból a Földközi-tengerhez indult júniusban, augusztusban és szeptemberben a Norvég-tengernél teljesített szolgálatot, és újból meglátogatta Oslót, ezután ért Splitbe, most pedig a latin-amerikai és karibi műveletekért felelős Déli Parancsnokság felügyelete alá kerül az új megbízatása részeként.

Mekkora a legnagyobb hadihajó a világon?

A USS Gerald R. Ford (CVN 78) valódi óriásként emelkedik ki a hadihajók sorából. Ez a legújabb zászlóshajó a Haditengerészet Gerald R. Ford-osztályának első tagja, amelyből összesen tíz hajó építését tervezik. A következő Ford-osztályú hajó, a USS John F. Kennedy (CVN-79), jelenleg még építés alatt áll, és csak ő fog hasonló lenyűgöző méretekkel rendelkezni.

A Ford-osztályú hajók hossza 333-337 méter, 100 000 tonna a vízkiszorításuk teljes rakománnyal, és közel 5000 ember szolgál a fedélzetükön.

A USS Gerald R. Ford repülőgép-hordozó lenyűgöző kapacitással bír, hiszen több mint 75 különböző típusú repülőgépet képes befogadni. Ezek között találhatóak a F/A-18 vadászrepülők, az EA-18G Growler elektronikus hadviselési gépek, a Seahawk helikopterek, az E-2 Hawkeye felderítők, valamint a C-2 Greyhound teherszállítók. A Breaking Defense értesülései szerint azonban a hajó idén áprilisban még nem volt felkészülve arra, hogy F-35 Lightning II vadászbombázókat indítson. Ehhez további átalakításokra van szükség, és a CNN legfrissebb hírei szerint ez a képesség egyelőre csak a jövőben, egy pontosan meg nem határozott időpontban válik elérhetővé.

Bár a nukleáris meghajtású USS Gerald R. Fordot "valóságos technológiai csodaként" tartják számon, de egyes fejlett rendszereinek üzembe helyezése nem volt problémamentes annak idején: a 11 felvonóból álló, elektromágneses motorokkal működő liftrendszerének integrálása és a digitális irányítású, a landoló repülőgépek "elfogásához" szükséges AAG (Advanced Arresting Gear) készítése is akadályokba ütközött, és jelentős késéshez vezetett a hajó átadását illetően.

Related posts